Sladkosti bez cukru? Potravinářské firmy se snaží přivádět na trh zdravější výrobky

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia

Čokoláda
čokoláda,  ilustrační foto
čokoláda
Čokoláda působí dobře na cévy.
Čokoláda
8
Fotogalerie

Úpravou receptury loni prošla pětina produkce největších firem. Výrobky s nižším obsahem cukru plánují uvést také značky Orion a Sfinx. 

Potravinářské firmy pokračují v trendu snižování obsahu cukru a soli ve svých produktech. Podle analýzy mezinárodního sdružení Consumer Goods Forum, která zahrnovala produkci více než stovky firem včetně gigantů Nestlé, Mars či Procter & Gamble, loni prošla touto změnou receptury pětina jejich výrobků. V meziročním srovnání jde o dvojnásobné množství.

Redukcí obsahu cukru mají postupně projít i čokolády. Společnost Nestlé tvrdí, že již našla způsob, jak v nich v budoucnu snížit množství cukru o čtyřicet procent. Ještě do konce roku by jeho průměrné množství ve sladkostech společnosti Nestlé prodávaných v Irsku a Velké Británii mělo klesnout o desetinu.

Podobné záměry má společnost také na českém trhu. „U čokolády ze Zory Olomouc a bonbonů ze Sfinxu z Holešova, tuzemských továren společností Nestlé, je situace poněkud obtížná, snižovat množství cukru ve sladkostech není jednoduché. Nicméně i v tomto segmentu plánujeme uvést na trh produkty s nižším obsahem cukru. Ve výrobních plánech jsou již na letošní rok, více to upřesnit v současné době nemohu,“ uvedla mluvčí Nestlé Andrea Brožová.

Firma ale již dříve upozornila, že na chuti jejích cukrovinek se nic nezmění. Nesáhne ani k náhradním sladidlům, jelikož se jí údajně podařilo vytvořit takovou strukturu cukru, která se mnohem lépe rozpouští v ústech. I při nižší gramáži tak lze dosáhnout stejně sladké chuti.

„Věci tlačí správným směrem tržní mechanismy a popsaný trend ještě zesílí,“ uvádí pro agenturu Bloomberg ředitel Consumer Goods Forum Peter Freedman. „Méně soli, cukru a kalorií – takovou změnou receptury projde ještě více výrobků,“ dodal Freedman s tím, že korporace se snaží přizpůsobit tlaku začínajících firem, jež zkoušejí prorazit se zdravější výživou. Bloomberg dodává, že kromě měnících se preferencí spotřebitelů nahrává trendu také postoj některých vlád. Mexiko například zdaňuje sladkosti zvláštní sazbou, podobné opatření plánuje zavést také Velká Británie.

Ve Spojených státech pro změnu Úřad pro kontrolu potravin a léčiv loni oznámil záměr přinutit výrobce k uvádění podrobnějších informacích o obsahu cukru v jejich produktech.