Českým firmám může ujet inovační vlak, čtvrtina z nich nemá žádnou koncepci digitalizace

Zdroj: Matouš Sedlák

České firmy zaostávají za Evropou o 20 procent v přijímání nových technologií. Buď je vůbec nemají, nebo mají, ale nepoužívají. Čtvrtina tuzemských podniků pak nemá žádnou ucelenou koncepci pro digitální transformaci. Na setkání s novináři to uvedl generální ředitel Microsoft Česká republika a Slovensko Rudolf Urbánek.

Podle studie Microsoftu osm z deseti podniků vidí v nástupu nových technologií prostor pro růst, ale jen 51 procent má strategii, jak tuto příležitost opravdu využít. Sotva desetina českých firem pak vytvořila specializovaný tým pro digitální transformaci.

„Překvapilo mě, jak málo českých firem vnímá, že jejich trh se dramaticky mění. Jen 12 procent českých manažerů očekává během nadcházejících dvou let výraznou změnu v jejich odvětví, a dvě pětiny si myslí, že se nic zásadního nestane. Těmto firmám může velmi rychle ujet inovační vlak,“ podotkl Urbánek.

Téměř čtvrtina českých firem se vůbec nezabývá tím, jak technologie mění jejich podnikání. V regionu střední a východní Evropy má čtvrtina firem zvláštní tým na digitální transformaci a jen desetina ji ještě neřeší.

Jen jeden z deseti českých respondentů vnímá svou firmu jako tahouna změn oproti 23 procentům v regionu Střední a východní Evropy. Jen osm procent českých firem se obává zcela nových hráčů, v regionu má tyto obavy 17 procent firem.

Jednu z hlavních překážek digitální transformace v regionu představuje firemní kultura. Jakkoli největší překážkou je obava z bezpečnostních incidentů, kterou uvedlo 48 procent respondentů, 42 procent firem tvrdí, že vedení a zaměstnanci nejsou dostatečně připraveni na změny. Podle Urbánka tuzemské firmy trápí i nedostatek odborníků na IT. To pociťuje i Microsoft, který hledá jak vývojáře tak i obchodníky s technickými znalostmi.