Nejnovější pokračování filmového Spider-Mana, které vzniklo v koprodukci studií Sony a Disney, dál láme rekordy v návštěvnosti. Tržby vysokorozpočtového snímku režiséra Jona Wattse v neděli pokořily hranici jedné miliardy dolarů, více než 22 miliard korun. Pavoučí superhrdina tak přilákal do kin nejvíce diváků od vypuknutí pandemie. Provozovatelé kin mají celkově za sebou další obtížný rok, avšak i díky Spider-Manovi mohou vyhlížet zlepšení.
„I letos se provozovatelé kin museli potýkat s vládními opatřeními proti šíření nemoci covid-19. V důsledku toho byla návštěvnost stále nižší než předloni. Lidé si také pečlivěji vybírali, na jaký film do sálu zajdou,“ říká vedoucí marketingu distribuční společnosti Bioscop Jana Šafářová.
Nejlépe placení herci: Kdo patří do první desítky?
To ostatně potvrzují i data z filmových serverů. Mezi výdělky letošních snímků najdeme obrovské rozdíly. Zatímco většina titulů uvedených do kin v roce 2021 spíše strádala, hrstce největších trháků se naopak dařilo nad očekávání.
Kraluje jim zmiňovaný blockbuster Spider-Man: Bez domova, který jako první film v postpandemické éře utržil přes miliardu dolarů. Na dosažení významného milníku mu navíc stačilo jenom dvanáct dní. Pouze dva snímky v historii kinematografie to stihly rychleji – Avengers: Endgame a Avengers: Infinity War.
Premiantů však bylo více. Například čínský válečný film Bitva u jezera Changjin se s tržbami přesahujícími 900 milionů dolarů stal nejvýdělečnějším neanglicky mluveným snímkem všech dob. Jedenáct let starý Avatar Jamese Camerona se díky obnovené premiéře v Číně vrátil na trůn finančně nejúspěšnějšího filmu v dějinách, když posunul své tržby na 2,8 miliardy dolarů.
Z hollywoodských projektů uspěla třeba i bondovka Není čas zemřít. Ta studiu Eon Productions vynesla zhruba 700 milionů dolarů. Skvěle si vedl také další superhrdinský velkofilm Marvelu Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. V pokladnách kin posbíral kolem 400 milionů dolarů, stejně jako sci-fi spektákl Duna nebo akční Godzilla vs. Kong.
„Z tuzemských filmů byl nejúspěšnější titul Gump – pes, který naučil lidi žít režiséra F. A. Brabce. V kinech ho vidělo asi 200 tisíc diváků,“ doplňuje Šafářová. Dohromady si letos odbylo premiéru přes 400 filmů, což je o polovinu méně než v posledním předpandemickém roce 2019. V porovnání s mimořádně ztrátovým loňským rokem nicméně kinaři ve světě dosáhli na přibližně dvojnásobné tržby.
To může být společně se současnou jízdou Spider-Mana signálem, že se fanoušci před velká plátna postupně vracejí. Ačkoli v odvětví u nás i v zahraničí nadále sílí vliv streamovacích služeb.
„Zájem uživatelů o takzvané Video on Demand služby opravdu každoročně roste. Především se zvyšuje poptávka po předplatitelských službách, kterým na našem trhu dominuje Netflix, VoYo ale i Vodafone či YouTube Premium,“ souhlasí ředitel video a VOD distribuce společnosti Magic Box/AQS Jan Rubeš. Naopak podle něj klesl zájem o služby, na nichž si zákazník film zapůjčí na omezenou dobu, jako je O2, nebo si je vedle zapůjčení může i koupit, například iTunes a Google Play.
„Tento pokles přímo souvisí s tím, že letos nebylo v kinech uváděno tolik novinek a dané služby jsou určené především pro zákazníky, kteří chtějí vidět novinku co nejdříve po uvedení v kině,“ vysvětluje Rubeš.