Ostravské doly přilákaly jihokorejské filmaře

Národní kulturní památka – Vysoké pece Dolní oblast Vítkovice

Národní kulturní památka – Vysoké pece Dolní oblast Vítkovice Zdroj: Miroslav Tryner

Jihokorejští filmaři se po úspěchu seriálu Milenci v Praze natáčeném před osmi lety v české metropoli opět vracejí do České republiky. Tentokrát si ale kromě hlavního města vybrali i ostravské doly Michal a Landek a dolní oblast Vítkovic.

Moravskoslezské doly se ve snímku s pracovním názvem International Market promění ve fiktivní německé šachty. Do nich je zasazen milostný příběh jihokorejského páru ze šedesátých let z období po korejské válce, kdy vláda posílala pracovat zástupy jihokorejských mužů do německých dolů. Jihokorejky byly často ošetřovatelkami a zdravotními sestrami.

Natáčení se uskuteční v Praze a Ostravě od středy a potrvá jedenáct dní. „V Ostravě budeme natáčet právě kvůli dolům. Film se určitě v Česku promítat bude, minimálně na našem festivalu Filmasia, který každoročně naše společnost pořádá první týden v prosinci. Premiéra v Koreji ještě stanovená není,“ uvedla Karla Stojáková ze společnosti Axman Production, která je koproducentem filmu. Firma se podílela i na seriálu Milenci v Praze.

Režisérem v Česku natáčeném snímku je v Jižní Koreji slavný Je-gyun Yun, který mimo jiné natočil před čtyřmi lety svůj komerčně nejúspěšnější film Tsunami. Ten je považován za první jihokorejský katastrofický film. Získal několik cen za speciální efekty.

„Během prvních osobních návštěv korejské produkce u nás bylo jasné, že Ostrava je v kombinaci s jedinečnými industriálními lokacemi, které v takovém rozsahu nemají v Česku obdoby, jasnou volbou,“ řekla deníku E15 Hana Vítková z regionální kanceláře Film Ostrava!!! Ta byla zřízena tamním magistrátem právě pro oslovování zahraničních filmařů.

Stát se snaží od roku 2010 lákat zahraniční filmaře zavedením vratky až dvaceti procent z celkové částky vynaložené za natáčení. Jihokorejští tvůrci si však vystačí bez podpory. „Město v současné době žádné finanční pobídky filmařům neposkytuje. Tento film měl již předem vyřešené financování, žádné pobídky nebo dotace ani na státní úrovni tak nepožadoval a nevyužil,“ dodala Vítková.