Arbitráž o Blanku začala, táhnout se může měsíce

Tomáš Hudeček

Tomáš Hudeček Zdroj: Michael Tomes, E15

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
V sídle Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře začala arbitráž, která má vyřešit spor mezi vedením Prahy a stavební firmou Metrostav ohledně problematického pražského tunelu Blanka. První kolo jednání trvalo 2,5 hodiny, líčení bude pokračovat 24. ledna. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka se soud úvodem jednání ztotožnil se stanoviskem, že spor je neobyčejně složitý, chce ho prý ale ukončit ve zrychleném jednání.

„Soud s oběma stranami řešil a poté i odsouhlasil přehled skutkových a právních otázek, které bude v rámci sporu řešit. Tedy platnost smlouvy, výše nároků společnosti Metrostav a návrh Prahy na urychlené obnovení prací,“ sdělil Polák. Náměstek primátora Jiří Nouza podotkl, že obě strany soudu přednesly své postoje a požadavky. „Bylo to první seznámení s tímto z našeho pohledu složitým případem,“ sdělil náměstek.

To, že rozhodci dnes verdikt nevynesou, se očekávalo. „Nepředpokládám, že by mělo padnout nějaké rozhodnutí, ale věřím, že rozhodci stanoví další postup, kterým se řízení nasměruje k co nejrychlejšímu zákonnému otevření tunelu Blanka,“ řekl už ve čtvrtek primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav v prosinci stavbu tunelu zastavil. Důvodem jsou především neproplacené faktury za 2,155 miliardy korun. Metrostav navíc tvrdí, že chybí projektová dokumentace, a stavbaři tak nemohou pokračovat v práci. Praha podle politiků peníze na tunel má, obává se ale, že smlouvy s Metrostavem jsou neplatné. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit. Rozhodnout má proto arbitráž

Jednání bylo neveřejné, rozhodci jsou vázáni mlčenlivostí. Ani právní zástupci obou stran nechtěli řízení komentovat. Metrostav zaplatil za zrychlené řízení, soud by tak měl skončit nejpozději do čtyř měsíců.

Právě od doby trvání soudu se bude odvíjet termín otevření tunelu. Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Hudeček mluví o konci léta. Za právní služby kvůli sporu Praha zaplatí přes 22 milionů korun.

Podle předsedy rozhodčího soudu Zdeňka Somra se Praha ani stavební firma nemusí obávat, že by se řízení táhlo příliš dlouho, jako u obecného soudu. „Většina sporů je ukončena za méně než šest měsíců,“ vzkázal Somr, podle něhož je právě rychlost řízení jednou z výhod, proč se strany sporu na rozhodčí soud obrací. „Od podání žaloby do vydání rozhodčího nálezu uběhne často pouze několik měsíců, nebo dokonce několik týdnů. Doručením stranám sporu nabývá rozhodčí nález právní moci a stává se vykonatelným,“ dodal.

Počet majetkových sporů, které rozhodci řeší, je už několik let stabilní. Rozhodčí soud ročně rozhodne průměrně 2500 sporů, což je takřka sedm denně. Proti výsledku rozhodčího soudu se nelze odvolat, kterákoliv ze stran ale může podat návrh k obecnému soudu na jeho zrušení. Obecný soud ho však může zrušit pouze v případě nedodržení všech procesních náležitostí. Věcnou správnost rozhodčího nálezu nezkoumá.

Problémy s tunelem Blanka
Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.
Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů korun.
Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.

Tomáš Hudeček: Blanku můžeme otevřít podle plánu, i když se soud potáhne