Dodavatel kabelů do Blanky chce 630 milionů, Praha platit nechce

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Firma ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologické části tunelu Blanka, ¨prý poslala na pražský magistrát fakturu na 628,5 milionu korun. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) existenci dokumentu potvrdil. Město ji ale podle něj nepřijalo. Firma se k situaci dlouhodobě nechce vyjadřovat.

Nevypořádané platby za stavbu a technologie tunelu Blanka jsou dlouhodobým problémem. Spory mezi Prahou a stavební firmou Metrostav o nezaplacené miliardové faktury řešil vloni rozhodčí soud. Stejný soud rozhoduje i o sporu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

O možnosti arbitráže mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ se poprvé začalo veřejně mluvit zhruba před rokem, kdy firma po městu žádala 600 milionů korun. Znovu se o případné žalobě zmínil Dolínek v březnu v souvislosti s výměnou vodou poškozených kabelů v tunelu. Žádné rozhodnutí od té doby ale nepadlo.

Galerie: tunelový komplex Blanka

Praha už zaplatila za většinu Blanky

Tunelový komplex Blanka, který je součástí městského silničního okruhu, vyjde na 37 miliard korun. Podle podkladů, které minulý týden projednali zastupitelé, Praha ke konci dubna uhradila 34,4 miliardy korun. Větší část nákladů spolkla stavební část díla, firma ČKD by za dodávkou technologií nutných pro provoz Blanky měla utržit necelých šest miliard korun. Kolik už jí město zaplatilo, odmítá říct. V aktuální faktuře se údajně domáhá proplacení víceprací, které nejsou zahrnuty v původní zakázce a vznikly zdržením stavby.

Šestikilometrový tunelový komplex měl původně začít řidičům sloužit v roce 2011. Stavbu ale provází řada problémů, politici proto zprovoznění opakovaně odložili. Technici v současnosti v tunelu vyměňují vadné kabely. Práce stále nabírají zpoždění. Vedení města ale nadále trvá na tom, že se tunel ve zkušebním provozu otevře v polovině září.