Praha chce zakázat vjezd kamionů do města. Policie nesouhlasí

Pražský okruh

Pražský okruh Zdroj: ctk

Vedení hlavního města chce zakázat vjezd kamionů nad 12 tun do města uvnitř Pražského okruhu. Omezení by nemělo platit pro dopravní obsluhu, výjimky jí budou udělovat městské části. Řekl to náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), podle něj ale s plánem zatím nesouhlasí policie. Musí s ní proto dál jednat a termín zákazu není jasný. Od roku 2017 by měla uvnitř Pražského okruhu vzniknout nízkoemisní zóna.

Dolínek chce návrh radě předložit na příštím jednání. „Možná to pomůže i státu, aby zrychlil přípravu výstavby okruhu,“ uvedl Dolínek. Právě dostavba Pražského okruhu je podle náměstka jediným komplexním řešením dopravní situace v Praze.

Podle studie, kterou si Praha nechala vypracovat na Českém vysokém učení technickém, by bylo vhodnější vjezd kamionů zakázat až od doby otevření Pražského okruhu. „Máme zatím předběžně negativní stanovisko policie,“ řekl dále Dolínek. Město ale policii zatím se svým návrhem neoslovilo, řekl vedoucí odboru služby dopravní policie pražského krajského policejního ředitelství Pavel Švrčula.

„Záleží na informacích, které od nich dostaneme, potom se tím budeme zabývat,“ vysvětlil. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa a dostane souhlas policie.

Proti plánu zakázat kamionům vjezd do oblasti uvnitř Pražského okruhu se staví Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Jeho mluvčí Martin Felix řekl, že o takovém opatření lze uvažovat teprve po dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy.

Navíc je podle něj třeba vzít v potaz, že v oblasti s navrhovaným zákazem je řada firem závislých právě na kamionové dopravě. Dopravcům rovněž vadí, že s nimi plán dopředu nikdo nekonzultoval. „Považujeme to za aroganci končící koalice,“ uvedl Felix.

Omezení i pro osobní vozy

Nízkoemisní zóna má podle plánů pokrývat území Prahy 1 až 3, 4, 7, větší část Prahy 4 a 10 a menší části Prahy 5, 6, 8 a 9. Nebudou tam smět auta s naftovými motory vyrobená před rokem 2001 a s benzinovými staršími roku 1993, výjimku dostane MHD či auta záchranářů.

„Jde o poměrně malé procento automobilů, ale to neznamená, že to nemá cenu,“ uvedl Dolínek s tím, že postupně za dva roky chce zvýšit požadavky až na dodržení normy na euro 4, která platí od roku 2005.

Praha kromě těchto dvou pracuje také na dalších opatřením k omezení automobilové dopravy. Od příštího roku chce rozšířit parkovací zóny do dalších částí Prahy. Z výnosů z nich by se měly podle Dolínka financovat další parkoviště P+R a parkovací domy.

Životnímu prostředí by měly prospět také nové, ekologičtější autobusy. V příštím roce do nich Praha investuje 470 milionů korun. Mají splňovat emisní normy srovnatelné s autobusy na plyn. Na lince 119 na letiště chce hlavní město nasadit dvacet plynových nebo elektrických autobusů.

Automobilová doprava přestavuje v současné době nejvýznamnější zdroj znečištění ovzduší na území Prahy. Pravidelně každou zimu trápí Prahu smog. Jeho první výskyt letos na podzim vyhlásili meteorologové v noci na pátek. Byla způsobená zvýšenými koncentracemi polétavého prachu. Příčinou jeho vyšších koncentrací je kromě automobilové dopravy také spalování odpadů, vytápění tuhými palivy nebo výroba elektřiny v tepelných elektrárnách.