Průzkum: Sedm z deseti Čechů dostává pod stromeček peníze

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Peníze pod stromečkem někdy našlo nebo je pravidelně dostává téměř sedm z deseti Čechů. Nejčastěji si je obdarovaní ukládají na horší časy. Zhruba stejný počet, asi třetina, peníze využije k povánočním nákupům, na chod domácnosti anebo si koupí něco jen tak pro radost. Vyplývá to z průzkumu investiční společnosti Pioneer Investments.

Těch, kteří peníze k Vánocům darují, je však méně, necelých 40 procent. Další pětina o tom uvažuje. Nejčastěji se finanční dary pod stromečkem objevují v podobě vhodně zabalené hotovosti a poukazů na zboží či služby.

Svým blízkým dává k Vánocům finanční dárek každoročně 10,5 procenta Čechů. Tento trend roste s věkem a pravidelně penězi obdarovává až pětina lidí ve věkové skupině 45 až 60 let. Více než čtvrtina dotazovaných pak finance jako vánoční dárek dala minimálně jednou a další pětina nad tím uvažuje. Čtyři z deseti respondentů by peníze pod stromeček nikdy nedali.

řada lidí nevnímá peníze pod stromečkem jako osobní dárek


Pokud Češi peníze pod stromeček dávají, pak většinou v podobě vhodně zabalené hotovosti (74 procent) nebo ve formě poukazu na výběr zboží nebo služby (47 procent). Hotovost je přitom doménou spíše starší generace, zatímco dárkové poukazy mají v oblibě mladší lidé. Jen malá část uvedla, že finanční dar svým blízkým dala v jiné formě, například v cenných papírech (dvě procenta), investičních slitcích z drahých kovů (tři procenta) či v podobě nově založeného spořicího či investičního produktu se vstupním vkladem (1,7 procenta).

„Přestože řada lidí nevnímá peníze pod stromečkem jako osobní dárek, z průzkumu vyplynulo, že tuto formu volí poměrně vysoké procento oslovených Čechů. Často jde o model, kdy prarodiče či rodiče dospělých dětí volí variantu hotovosti pod stromečkem, protože si netroufají vybrat dárek sami. Jak data ukazují, u obdarovaných nepřevládá jednoznačná preference, na co peníze využívají. Protože jde v podstatě o neočekávaný příjem navíc, řada z nich jej ukládá na horší časy,“ uvedla ředitelka marketingu Pioneer Investments ČR Dana Kryńska.

Ještě výrazně více je těch, kteří pod stromečkem peníze nacházejí. Nějaký finanční vánoční dar dostaly dvě třetiny Čechů, každoročně přitom více než třetina, nejčastěji pak lidé z nejmladší generace do 30 let (44 procent). Z těch, kteří peníze k Vánocům nikdy nedostali, by takový dárek nevadil 15 procentům. Zbývajících 18 procent by o takový dárek ani nestálo.

:

Polovina Čechů nakupuje vánoční dárky včas

Dvě třetiny Čechů nakoupí letos vánoční dárky na internetu