Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Česká pošta (ilustrační foto)

Česká pošta (ilustrační foto) Zdroj: Rasch Jan/Euro

Úřad práce (ilustrační foto)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ministerstvo vnitra (MV) vypsalo tendr na nákup telekomunikačních služeb pro úřady. Původní čtyřletá zakázka na takzvanou komunikační infrastrukturu veřejné správy (KIVS) končí k 28. březnu příštího roku. Z nového výběrového řízení má vzejít rámcová smlouva na 18 měsíců v hodnotě přes 1,6 miliardy korun.
5
Fotogalerie

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v prvním pololetí meziročně zvýšila na více než trojnásobných 523 milionů korun.

Celkem letos státní úřady a samospráva vypsaly 123 zakázek, zatímco loni to bylo 29 zakázek. Vyplývá to z analýzy asociací komunikačních a PR agentur.

Do těchto čísel nejsou zahrnuty například tiskařské služby nebo organizace sportovních a kulturních akcí, stejně jako veletrhů, výstav a kongresů. Skutečné výdaje na komunikační služby tak byly ve skutečnosti ještě vyšší.

"Veřejný sektor se přestává bát komunikovat. Z principu je to jeho povinnost vůči občanům a dosavadní stav byl v evropském měřítku abnormální," uvedl výkonný předseda Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj vznikla metodika zadávání veřejných zakázek v komunikaci. Podle průzkumu, který pro AKA zpracovala společnost Medea Research, třetina marketérů z veřejné správy metodiku zná. Přesto se se u veřejných zakázek stále objevují excesy, například stanovení ceny jako hlavního kritéria, nesmyslné podmínky nebo nereálné rozpočty.

"Vybírat si nejlepší komunikační strategii nebo nejzajímavější nápady jak oslovit veřejnost jen podle toho, kdo to umí nejlevněji, je nesmysl. Zadavatelé v takovém případě dostanou levnou službu, to ale nemusí být zároveň nabídka nejlepšího řešení.

Komunikace je hlavně o zkušených lidech a dobrých nápadech. Troufnu si říct, že jen podle ceny se tady vybírat prostě nedá," dodal člen výkonné rady Asociace PR agentur Michal Vlasák.