V Praze se nejméně na týden uzavře jeden z mostů na Vltavské | E15.cz

V Praze se nejméně na týden uzavře jeden z mostů na Vltavské

V Praze se nejméně na týden uzavře jeden z mostů na Vltavské
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK

Kvůli zhoršení stavu silničního mostu nad stanicí metra Vltavská bude od dnešní půlnoci nejméně na týden uzavřena část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště. Most podjíždějí tramvaje od Vltavské na Strossmayerovo náměstí, které v době výluky rovněž nepojedou. Informovala o tom Technická správa komunikací, která se stará o pražské silnice. V době uzavírky bude nutné most, který je v havarijním stavu, podepřít.

Uzavírka se bude týkat části mostu, která vede z centra směrem k Výstavišti. V opačném směru auta jedou po samostatné mostní konstrukci, která není ve stavu, kdy by bylo nutné ji uzavřít. Na zhoršení stavu mostu dnes upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. Podle výsledků je konstrukce v havarijním stavu.

Z bezpečnostních důvodů musí nyní Technická správa komunikací zajistit podepření mostu. "Nejpozději zítra (ve středu) budeme znát dodavatele, který most podepře, a budeme se snažit, aby se nejpozději do týdne mohly na Vltavskou vrátit tramvaje i pěší," uvedl generální ředitel Technické správy komunikací Petr Smolka. Kvůli špatnému stavu muselo město už v lednu dočasně zavřít pro auta i tramvaje Libeňský most.

Podle mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové se po podepření mostu zároveň obnoví provoz jak automobilů, tak tramvají.

Čína otevře nejdelší most přes moře na světě. Cestu autem z Hongkongu do Macaa zkrátí z tří hodin na 30 minut

Z posudku mostu vyplývá, že nosná konstrukce byla postavena v rozporu s projektem. Posudek poskytla Technická správa komunikací. "Nejsme schopni prokázat spolehlivost mostu, protože bylo zjištěno, že skutečné provedení mostu se liší od projektové dokumentace, kterou máme k dispozici," píše se v něm. Způsob opravy musí určit další prohlídka. "Teprve na základě výsledků bude možno rozhodnout o nutných opatřeních, o opravě mostu, o jejím rozsahu a způsobu provedení," napsali autoři posudku.

Podle diagnostiky je v havarijním stavu část mostu, pod kterou projíždějí tramvaje a chodí chodci. "Za posledních 25 dní měření se stav mostu začal velmi rychle zhoršovat a praskliny v jeho konstrukci, které důkladně už řadu měsíců monitorujeme, se začaly rychle a nebezpečně zvětšovat," uvedl náměstek ředitele Technické správy komunikací Matěj Fichtner (ANO). Most není součástí navazujícího soumostí Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. Technická správa komunikací připravuje jeho celkovou rekonstrukci.

"Jakmile se nová koalice ujme řízení magistrátu, posílíme Technickou správu komunikací a necháme vytvořit plány údržby a mosty a ostatní dopravní stavby budeme udržovat," uvedl Jan Čižinský, starosta Prahy 7 a lídr Prahy Sobě, která vyjednává o koalici v hlavním městě. Předpokládá, že kvůli zanedbané péči se mohou objevit další podobné uzavírky. Podle lídra Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila (TOP 09), jehož uskupení také vyjednává o koalici, budou opravy mostů jednou z klíčových investičních priorit nového vedení Prahy. "Jako nejlepší východisko vidím v současné chvíli maximální urychlení výstavby nového mostu, který bude alternativou pro Hlávkův most," doplnil.

Řidiči budou mít podle informací Technické správy komunikací dvě možnosti, jak uzavřený most objet. Z Hlávkova mostu budou moci sjet na nábřeží Kapitána Jaroše a pokračovat Argentinskou po magistrále do Holešovic. Hlavní objízdná trasa do Veletržní ulice povede přes nábřeží Kapitána Jaroše a ulici Dukelských hrdinů.

Nový pražský most za miliardu má vynikat i svým osvětlením

Ke stanici metra Vltavská nebudou moci v důsledku uzavírky jezdit tramvaje. Linky 1, 25, 14 a 12 v úsecích Strossmayerovo náměstí - Vltavská - Tussarova/Dělnická a Těšnov - Vltavská nepojedou a budou odkloněny mimo ně. Pro spojení k holešovické tržnici mohou lidé podle Technické správy komunikací využít přívoz mezi Karlínem a Holešovicemi. Uzavřen bude i průchod pro pěší pod mostem, lidé ho budou muset obejít.

Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě. Na začátku loňského prosince dokonce spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Technická správa komunikací nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou oba ve špatném stavu. Špatně je na tom také Libeňský most, kde město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších mostních konstrukcí.

Problémy má řada pražských mostů, lávka v Troji loni spadla 

- Problémy má v současnosti řada pražských mostů nebo lávek, a to jak významných staveb vedoucích přes Vltavu, tak menších přemostění. Nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu letos v lednu uzavřen pro automobily a městskou hromadnou dopravu. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela začátkem března po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli.

- Na Libeňském mostě je ale nyní výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají, nesmějí na něj navíc automobily těžší než šest tun. Stále také není vyřešena jeho budoucnost. Podle představ končícího vedení hlavního města měl být most, který si řada odborníků cení pro jeho architektonické kvality, zbořen a na jeho místě se měl postavit nový. Zástupci stran, které po nedávných volbách vyjednávají v Praze o koalici, ale prosazují rekonstrukci mostu.

- Výrazně narušená je také konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede kromě tramvajové trati také severojižní magistrála od Holešovic směrem do centra Prahy. Jeho hlavním problémem je, že do mostu zatéká a následně odpadávají kusy betonu. V současnosti proto stavbu podrobně zkoumají odborníci, kteří by měli rozhodnout o dalším postupu. Variant je několik - od té, kdy by vznikla nová prostřední mostovka a byl opraven zbytek mostu, až po kompletní rekonstrukci.

Pražské mosty nelze opravovat současně, primátorští kandidáti volají po třetím

- Ve špatném stavu je také Palackého most mezi Smíchovem a Novým Městem. Už v roce 2013 kontrola Technické správy komunikací odhalila výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky kvůli nefunkčnímu hydroizolačnímu systému. Most navíc před pěti lety krátce před vypracováním zprávy poškodily povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. TSK proto u mostu navrhla provést celkovou rekonstrukci.

- Velkou pozornost ke stavu pražských mostů přitáhl už před uzavřením toho Libeňského loni v prosinci pád lávky pro pěší spojující Císařský ostrov a Troju. Lávka otevřená v červenci 1984 na místě někdejšího pontonového mostu se náhle zřítila 2. prosince, zranění utrpěli čtyři lidé. Nyní na místě funguje přívoz a plánuje se výstavba provizorního přemostění, které by mělo vzniknout v příštím roce. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu lávky. 

Autor: ČTK
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!