Při pohledu na klasické a realistické sochy z epoch napříč historií se člověku vždycky zatají dech. Alespoň pokud naplno vnímáte, co je před vámi. Jemná krása chladného mramoru, který působí měkce, jasné a precizní detaily. To je důvod, proč podobné sochy budou navždy vrcholem umění.
Realistická práce s mramorem byla po dlouhou dobu částečně zapomenuté umění. Nejenže vyžaduje tvrdou a mravenčí práci srovnatelnou s chirurgií, ale je náročnější.
Jago Jacopo Cardillo je mladý ital, který se sám začal učit s mramorem. Mramor již prověřenou klasikou při tvorbě soch. Jako kámen nepodléhá skáze tak snadno, spíše vůbec, a přitom se s ním dobře pracuje. Sám ale používá i jiné materiály, případně i sádru.
Jago, jako potomek země, ze které renesance vzešla, obdivoval renesanční autory. Mimojiné miloval Michelangela a jeho schopnost přivést kámen k životu. Když se podíváme zpětně, co do detailu Jago předčil samotného Michelangela a jen odstup půl tisíciletí ukáže, jak významným se stane. Sláva a uznání v jedné epoše ani v nejmenším neznamená zmíněné v té další.
V roce 2009 začal tvořit sochu tehdejšího papeže Benedikta, kterou si objednal sám Vatikán. Jago ji vytvořil, odevzdal fotky a papež ji odmítl s tím, že mu busta není podobná. Jago ji následně vystavil v italském pavilonu na benátském Biennale (v roce 2012). Tam ji Benedikt viděl na vlastní oči. Jago obdržel papežské vyznamenání. Po Benediktově abdikaci z něj postupně otesal roucho a všechny papežské znaky a vznikla socha pod názvem Habemus Hominem. Sejmutí papežských znaků a především zobrazení stáří a chatrnosti symbolizovalo návrat Benedikta mezi smrtelníky.
Papež Benedict. Socha byla původně oděna v tradičním hávu, nicméně po Benedictově abdikaci se k ní Jago vrátil, otesal roucho jako symbol návratu ke zbytku smrtelníků. |
Jeho práce vyniká v jak náboženských, tak běžných motivech, avšak s nepřekonatelnou dokonalostí. Schopnost zobrazit stárnutí těla se všemi (ne)dokonalostmi je něco, v čem se od klasických mistrů liší. Protože i doba se posunula a my nepoužíváme umění k zobrazení pouze toho, co je vnímáno jako esteticky příjemné.
Na Instagramu můžete sledovat jak již dokončená díla, tak každý další probíhající umělecký počin. V současné době Jago "obsadil" nevyužívaný kostel v Neapoli, kde můžete jeho práci sledovat naživo klíčovou dírkou v branách.