První týden v provozu. Zahrádky otevřely téměř dvě třetiny restaurací

I přes nepřízeň počasí hosté dorazili

I přes nepřízeň počasí hosté dorazili Zdroj: E15 Michal Nosek

I přes nepřízeň počasí hosté dorazili
Start sezóny zhatilo zahradním restauracím počasí
Start sezóny zhatilo zahradním restauracím počasí
Start sezóny zhatilo zahradním restauracím počasí
Start sezóny zhatilo zahradním restauracím počasí
11
Fotogalerie

Možnost přivítat hosty na zahrádkách využilo podle společnosti Storyous, která dodává do restaurací technologie a pokladní systémy, 60 procent podniků. Jejich tržby se pohybují na úrovni okolo 50 procent ve srovnání s obdobím před koronavirovou krizí.

Provozovatelé stravovacích provozů se díky současné situaci začnou více zajímat o ekonomické fungování svých podniků. Uvedl to ředitel společnosti Storyous Igor Třeslín.

"Pro českou gastroscénu je to skvělá zpráva. Lidé se do hospod vracejí. Celá krize ale bude zřejmě i poučením pro majitele restaurací, kteří si uvědomují, že už nemůžou dál vést své podniky s tak nízkými maržemi jako doposud. Také se začnou více zajímat o skladové hospodářství a víc kontrolovat, jak podnik funguje ekonomicky," uvedl Třeslín.

Veřejnost měla kvůli zamezení šíření koronaviru zakázán vstup do stravovacích zařízení od 14. března. Restaurace, kavárny a hospody mohly občerstvení vydávat jen přes okénko nebo rozvozovou službu. Zahrádky s obsluhou se mohly otevřít 11. května, od pondělí vláda umožní obnovení provozu i ve vnitřních prostorech. Bude nutné dodržovat přísná bezpečnostní a hygienická pravidla. Roušku si lidé budou moci sundat jen při konzumaci.

Personál musí dezinfikovat stůl i židle před usazením nové skupiny zákazníků. Omezen by měl být také dotyk hostů s jídelními lístky a dalšími předměty, případně je nutné, aby byly po použití vyčištěny. Storyous vyvinul projekt OneMenu.cz, díky kterému si lidé mohou jídlo objednat přes své mobilní telefony a unikátní QR kódy. Systém zkouší pražská restaurace Červený Jelen, která očekává zrychlení objednávek a úsporu času pro personál. "Doufáme, že se tím sníží i chybovost. Host bude mít daleko větší svobodu, více času na objednávku a při placení naopak nemusí čekat až k němu přijde obsluha," uvedl provozní ředitel sítě Hospodska, která provozuje restaurace v Praze a Plzni, mimo jiné i Červeného Jelena, Luboš Kastner.