Arana Mertlová bije na poplach
Bonga rakouské ženské skupiny Sosamma a koláže parodující konzum. Duchovně založená výtvarnice Arana Mertlová připravila k zahájení výstavy Znamení času obdivovatelům překvapení. Místo poetické hudby zazněly údery do bubnů.
„Přemýšlela jsem, jakou hudbou vernisáž umocním. Napadlo mě, že pro probuzení pozitivních smyslů v nás je třeba zvuku, který znali šamani. V rytmu bubnů posílali varování a zaháněli nemoci duše i těla,“ vysvětlila Mertlová.
Probudil ji Palach
Koncem šedesátých let minulého století po studiích na grafické škole zahájila Arana Mertlová úspěšně uměleckou kariéru. Talentovaná sochařka používala jako základní materiál dřevo. Profesionální cestu si zastavila po upálení Jana Palacha v lednu 1969. Vytvořila na památku dvě plastiky nazvané Mlčení. Měly stát na výstavě v Galerii města Brna. A funkcionáři ji právě pro tento námět zakázali. „Palachova smrt mě probudila z letargie. Pak už jsem nikam oficiálně nesměla, nikam nechodila a dřela jako kůň jen pro sebe,“ vzpomíná na normalizaci manželka spisovatele Věroslava Mertla.
Letargie i dnes
Štěstím pro sochařku jsou přátelé. Občas jí přihráli zakázky, takže má dodnes díla například v budějovické obřadní síni, krematoriu či katedrále.
Sama dnes pomáhá lidem v nouzi, mimo jiné se stará o romskou mládež. Pro hodně lidí je andělem strážným. Přináší naději, ale i probuzení. Tuto snahu dokumentují i koláže posledních let. Jen namátkou: Moje návštěva v Parlamentu nebo dílo nazvané …a kam teď. Ohrožená příroda, chaotická civilizace a uprostřed hvězdářský dalekohled namířený do vesmíru.