Auto zabezpečíte za tisícovku a ušetříte na pojistce

„Zloději aut ročně v Česku napáchají škody za 2,3 miliardy korun,“ říká Petra Štumpfová ze společnosti Cebia. Přetáčením tachometrů vzniknou škody třikrát větší – podle zjištění Cebia asi 6,6 miliardy.

„Zloději aut ročně v Česku napáchají škody za 2,3 miliardy korun,“ říká Petra Štumpfová ze společnosti Cebia. Přetáčením tachometrů vzniknou škody třikrát větší – podle zjištění Cebia asi 6,6 miliardy. Zdroj: reprofoto

Skoro čtvrtinu celkové kriminality Česka tvoří krádeže aut a vykrádání věcí z nich. O vůz u nás přijdou každou hodinu dva majitelé, dalších pět si vyčítá, co v něm nechala. Přitom ochrana, jež odradí drtivou většinu zlodějů, nepřijde ani na tisíc korun.

Podle analýz až čtyři z pěti odcizených vozidel pachatelé během pár chvil rozebírají na náhradní díly. A ani u zbylých dvaceti procent to není o nic lepší: auta ještě v den krádeže mizí za hranice. A objasněnost krádeží se nezlepšuje, ale právě naopak – u nás se pohybuje sotva kolem pětiny. Česko v objemu nalezených vozidel výrazně zaostává za většinou zemí EU. V těch vyspělých se totiž daří najít přibližně 60 procent odcizených vozidel.

Graf ukradených autGraf ukradených aut|ministerstvo vnitra

Z počtu odhlášených případů z informačního systému Policie ČR vyplývá, že se množství nalezených vozidel pohybuje kolem třiceti procent. Toto číslo ovšem zahrnuje i případy pátrání po vozech, které nebyly ve skutečnosti odcizeny, nebo případy, kdy je nalezena třeba jen jedna část ukradeného automobilu. Odtud naše „sotva pětina“.
Příležitost dělá zloděje aneb nevěřili byste, že…

… nezabezpečené auto ukradne zručný lapka obvykle do třiceti sekund.

… už hodně lidem pomohl obyčejný trik: na okno si nalepili nálepku jiného zabezpečovacího zařízení, než si nechali namontovat.

… hlavní chybou těch, co mají v autě zabezpečovací zařízení, je fakt, že ho nepoužívají, když opouští vůz jen na minutku – právě tehdy o něj přijdou.

… dodnes mnozí pořád nabízejí auto jako výkladní skříň: nechávají notebook či foťák na zadním sedadle a přitom se nezamknou uvnitř – o věci pak přijdou ve chvíli, kdy stojí na semaforu.

… se najdou dokonce takoví, co nechají auto odemčené a nastartované, když se vracejí pro něco domů nebo si jdou odskočit – takhle už letos přišli o věci i o auto řidiči, co zastavili v poli či u sadu.

Jak se zabezpečit?

To ale neznamená, že se obyčejný člověk nemá šanci ubránit. Základem je auto zabezpečit. Nabídka ochran je široká. Pojďme si je v kostce projít a podívat se, na kolik peněz to všechno vyjde.

Zabezpečení oken: od 800 Kč

Označení skel VIN kódem, neviditelný sprej, folie – tyto úpravy se sice obecně řadí jen mezi tzv. doplňková zabezpečení, za pár korun ale mohou udělat velkou službu.

Třeba Cebia, která přišla už v roce 1991 se systémem bezpečnostního značení automobilových oken kódem, vyvinutým ve spolupráci s policií, uvádí, že pouhé označení skel sníží pravděpodobnost odcizení auta o 96 procent. „Principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje. Každý, kdo musel z jakékoli příčiny přesklít celý automobil, ví, že to přišlo na dvacet tisíc a víc korun. O tyto peníze zloděj nutně přichází, pokud odcizí vozidlo s označenými okny. Ta totiž musí pro legalizaci odcizeného vozu v Česku vyměnit. Jenže těžko trefí stejný rok výroby. A záměnu pak odhalí prakticky každý automechanik. Vysvětlení jsou pak jen dvě: buď bylo vozidlo v minulosti hodně havarované, nebo je odcizené. V obou případech je pak jeho hodnota pod cenou a pro zloděje nezajímavá. V případě, že se rozhodne odstranit z okna jen kódy, sklo v drtivé většině případů praskne,“ vysvětluje princip Cebia.

Existují dva způsoby značení. Za prvé pískováním pomocí korundového písku a pistole. Výhodou je větší hloubka značení, tedy vyšší bezpečnostní třída. Druhá možnost – značení leptáním – se provádí pomocí speciální pasty. Výhodou je, že toto značení si může člověk provést sám doma pomocí zakoupené sady.

Ceny této ochrany začínají na 800 Kč a nepřekročí 2000 Kč. „Vedeme si víc než desetiletou statistiku a z ní vychází, že na vybraném vzorku 100 000 vozidel je o 96 procent nižší počet krádeží u aut označených kódem proti celorepublikovému průměru. Čili na jedno odcizené vozidlo s označenými okny připadá čtyřiadvacet odcizených bez značení,“ srovnává Cebia.

Folie za pět tisíc korun

Princip je jasný – známe ho třeba i z ochrany oken domů. Folie mohou vedle ochranné plnit i komfortní funkci. Třeba ty protisluneční zadrží až šedesát procent sluneční energie. V kombinaci s klimatizací pak lze dosáhnout maximálního účinku při ochraně před horkem. Bezpečnostní autofolie mohou být i čiré – na skle neviditelné. Po rozbití okna udrží sklo kompaktní a zabrání útočníkovi v proniknutí do vozu.

Kolik sleví pojišťovny?

Kvalitu zabezpečení auta oceňují pojišťovny, které poskytují zabezpečenému autu zhruba 20procentní slevu z havarijního pojištění.

„Jde o to, jak je důkladné. Třeba za mechanické zabezpečení dáváme slevu ve výši 5 procent, za aktivní vyhledávání 15 procent. Pokud řidič využívá oba způsoby, obdrží slevu 20 procent,“ vysvětluje Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny. Podobně snižují ceny pojistek Česká pojišťovna, Kooperativa a další velcí hráči, někdy narazíte i na slevu 30 procent.

Hlídaná auta čím dál častěji využívají i firmy, které u nich registrují mimo jiné úspory provozních nákladů. Řidiči monitorovaných služebních vozidel logicky mění své chování: dodržují předpisy, využívají lepší trasy. Automatické vytváření knihy jízd, které bývá součástí systému, také odbourává administrativu. Navíc systém dokáže monitorovat i dopravní nehody a zjednodušuje tak vyšetřování.

Velmi časté je použití obou typů folií. Tato kombinace se provede tak, že na přední boční okna se nainstalují bezpečnostní a od ramen řidiče dozadu protisluneční. Zabezpečit folií celé auto vyjde zhruba na pět tisíc.

Mechanická ochrana: od 5000 Kč

V principu jde o zabezpečení spočívající v uzamčení mechanismu řazení ve vozidle. Můžeme sem samozřejmě zahrnout různé jednodušší blokovací mechanismy od volantu přes pedály, ty se ale už moc nepoužívají.

Jasně vede zabezpečení řadicí páky, kdy jsou pohyblivé díly řazení v poloze zpětného chodu, popřípadě v poloze parkování u automatických převodovek, uzamčeny s pevnými částmi karoserie za pomoci mechanického zabezpečovacího systému. K odemčení a zamčení slouží klíč a zámková vložka vybavená bezpečnostními prvky proti všem známým způsobům překonání jako odvrtání či rozlomení. Jediným viditelným dílem je právě vložka, ostatní součásti jsou skryté ve středovém tunelu.
Ceny mechanického zabezpečení se i s montáží pohybují kolem 5000 Kč.

Elektronická ochrana: kolem 3000 Kč

Patří do ní imobilizéry, alarmy a hlavně novinky v oblasti ovládání. Čím dál častěji se potkáváme s novými elektronickými ovladači à la kryptočip používaný v bankovní oblasti.

Alarmy a imobilizéry má dnes každé nové auto už z výroby, člověk si může ochranu vylepšit třeba plášťovou ochranou vozu. Ta je zabezpečena spínači dveří, kapoty, pátých dveří, případně víka zavazadlového prostoru. Prostorovou ochranu interiéru zase zajišťuje zabudovaný ultrazvukový detektor.

Obě verze alarmu mají vestavěný detektor poklesu napětí, který způsobí poplach v případě zvýšení odběru proudu v hlídaném vozidle. Třeba český Jablotron nabízí takový systém, nazvaný Akcent, za 2399 Kč.

Pozor na plagiáty vyhledávacích systémů

Na trhu se samozřejmě objevují i plagiáty zabezpečovacích systémů různého původu. Z tohoto důvodu vznikla v Česku Asociace poskytovatelů ochranných systémů (APOS), která v krátké době zajistí, že všechny zabezpečovací výrobky splňují požadovanou úroveň ochrany danou nezávislými technickými zkušebnami. Ty pak obdrží certifikát.

Přehled typů zabezpečení a jejich cen

Značení skel: Cena (šest oken): 1680 korun. Folie: bývají čiré i tmavé, plní bezpečnostní i komfortní funkci. Cena za celé auto: asi 5000 korun. Elektromechanické systémy: ze starších tyč na volant, zámek na pedály, ze současných zámek řadicí páky. Cena: asi 5000 Kč. Elektronické: alarm, imobilizér – ty jsou dnes součástí standardních výbav aut. Doplnit je jde třeba o tzv. tajný vypínač, spínače dveří, kapoty, zavazadelníku nebo rovnou plnou plášťovou ochranu vozu. Cena: do 3000 Kč. Vyhledávací: známe systémy mobilní (GSM) využívající klasický mobilní telefon a SIM kartu, rádiové využívající stovky rádiových věží a asi nejlepší satelitní (GPS). Ceny: od 20 000 do 50 000 korun.