Česká republika je skladištěm střední Evropy

Řada čtenářů si jistě vybaví scénku z filmu Rozpuštěný a vypuštěný, ve které Zdeněk Srstka ukazuje hostům kachní farmu - kachny, kachny, kachny. Podobně to nyní vypadá s logistickými sklady, ať se vydáte z Prahy po jakékoli dálnici kterýmkoli směrem.

Česká republika vždy mohla a může i nyní těžit ze své výhodné polohy v centru Evropy. V minulosti tedy přes České království vedly důležité obchodní stezky, dnes to jsou strategické tranzitní koridory, které k sobě přitahují logistické haly. S rostoucí ekonomikou poměrně rychle ubývá volných kapacit, a tak developeři rychle pokukují po dalších volných lokalitách pro nové sklady. „Neobsazenost skladových ploch v České republice poklesla již páté po sobě jdoucí čtvrtletí. Aktuálně dosahuje méně než devíti procent,“ uvedla analytická společnost DTZ, která se zaměřuje na vývoj v komerčních nemovitostech. Nové sklady rostou zejména v okolí nejdůležitějších komunikací v zemi, tedy v okolí dálnic. Výjezd z Prahy po dálnici D1, D8, D5 či D11 nebo i rychlostní silnici R6 vždy doprovázejí desítky poměrně vzhledných i méně povedených skladovacích hal.

#####Sklady se plní hlavně na Plzeňsku, u Prahy a Ostravy

Největší poptávka je po skladových a průmyslových areálech ve třech lokalitách: na Plzeňsku, Praze-východ a na Ostravsku. Plzeňsko a Ostravsko profitují především z oživení automobilového průmyslu, lokalita Praha-východ je zajímavá zejména pro poskytovatele logistických služeb, kteří těží z nižších nájmů v této oblasti a z blízkosti dálnic D1, D11 a rychlostní silnice R10. Praha dlouhodobě zaznamenává největší transakční aktivitu. Propojení dálnic D1 a D5 po dokončení části Pražského okruhu loni v létě a konkurenční boj v Praze-západ napomohly cenovému přiblížení obou pražských logistických lokalit.

#####Stojaté vody chce rozvířit nový dravec

Horkou novinkou na letošním logistickém trhu jsou rozvojové aktivity relativně nové firmy, která se na českém trhu zatím pouze rozkoukává, a to společnosti Goodman. Ta sice v ČR vlastní zatím pouze jeden logistický areál v Jažlovicích u Prahy, angažmá jedné z ikon české logistiky Jakuba Pelikána však dává tušit, že dlouho u jednoho areálu nezůstane. Společnost Goodman se nedávno stala největším majitelem logistických nemovitostí v Německu.

„Tahle doba nahrává dobrým příležitostem a my se rozhodně nebudeme chovat oportunisticky. Když narazíme na dobrý produkt, který bude generovat výborné příjmy z pronájmu, je jasné, že budeme mít zájem,“ říká Jakub Pelikán, který se až na krátkou přestávku pohybuje v oblasti developmentu logistických a skladových prostor od roku 2001. Hlavním úkolem Jakuba Pelikána je nyní zajistit pozemky a získat nové klienty. S financemi si nemusí příliš lámat hlavu, protože za tímto developerem stojí silné zahraniční investiční fondy. Ambice společnosti Goodman jsou jen ty nejvyšší - v blízké budoucnosti chce ohrozit postavení české jedničky na trhu s logistickými nemovitostmi, společnosti CTP.

#####Blíží se transakce roku

Skupina Goodman společně s firmou APG Algemene Pensioen Groep také zvažuje spolu s dalšími investory o převzetí firmy ProLogis European Properties (PEPR), která vlastní sklady po celé Evropě včetně Česka. Na konci roku 2010 vlastnil PEPR v Evropě 232 nemovitostí v hodnotě 2,8 miliardy eur, tedy asi za 68 miliard korun. V Česku má podle výroční zprávy za loňský rok 12 nemovitostí. Správcem PEPR je společnost ProLogis. ProLogis je globálně podnikající firma s kořeny v USA. Vlastní a spravuje kolem 40 milionů čtverečních metrů průmyslových ploch v Severní Americe, Evropě a v Asii. V Česku má sklady například u Prahy v Jirnech a Úžici nebo v Ostravě.