Příznivci železnice oslavili 120 let Posázavského pacifiku. Připomeňte si krásy okolní krajiny

Retro souprava ke 120. výročí Posázavského pacifiku

Retro souprava ke 120. výročí Posázavského pacifiku Zdroj: ČD Nostalgie

Žampach
Trasa Praha Čerčany
Trasa Praha Čerčany
Trasa Praha Čerčany
Medník
36
Fotogalerie

Úsek takzvaného Posázavského pacifiku funguje už 120 let. Výročí zprovoznění poslední části tratě se České dráhy rozhodly oslavit vypravením historické soupravy.

Poslední stavební úsek Posázavského pacifiku, tedy tratě mezi Prahou, Davlí a Čerčany, byl uveden do provozu 1. května 1900 mezi Jílovým u Prahy a Skochovicemi. Vlaky tak mohly začít jezdit v celém úseku mezi Prahou a Čerčany. Trať vede mezi Davlí a Čerčany údolím řeky Sázavy, které překonává několika tunely a mosty. Díky malebné krajině jsou vlaky na této trati vyhledávány mnoha cestujícími z řad turistů, vodáků, ale i chalupářů ze zdejších rekreačních osad.

Kvůli opatřením proti první vlně kronaviru byly oslavy výročí "pacifiku" odloženy na neděli 20. září.

Prohlédněte si fotogalerii složenou ze záběrů toho, co vidí strojvedoucí na slavné trati:

České dráhy již delší dobu umožňují poznat známé železniční trasy z jiného úhlu. "Z vlaku je nejhezčí pohled na svět," uvádějí na svém webu Pohledzvlaku.cz, který zprostředkovává unikátní záběry z čela vlakových souprav.

V klidu domova se tak lze pokochat například průjezdem slavné trati podél řeky Sázavy Praha-Čerčany.

Mezi nejzajímavější místa trasy Posázavského pacifiku patří průjezd Žampašským viaduktem.

Tipy na výlet vlakem >>>

Mezi stanicí Jílové u Prahy a zastávkou Luka pod Medníkem překonává vlak údolí Kocour u Žampachu po 110 metrů dlouhém železničním viaduktu, který byl postaven v letech 1898 až 1899 a dodnes je nejvyšším kamenným mostem na českých lokálkách.

S maximální výškou 41,5 metru je jen o metr nižší než pražský Nuselský most. Zachycen je ve fotogalerii níže. Pohledem z čela vlaku lze navíc obdivovat celkový ráz skalnaté krajiny i samotný pocit z jízdy. Doslova z první řady mohou navíc diváci sledovat práci strojvedoucího.

Pohledzvlaku.cz nabízí záznamy z průjezdu celkem deseti tratí, mimojiné té vedoucí z Prahy do Děčína či ze Zábřehu na Moravě na Jeseník.