Dálnice D3 - největší český PPP projekt
Z Zatímco ve světě jsou PPP spolupráce při výstavbě infrastruktury běžné, v Čechách se to opakovaně nedaří. Pilotní gigantický projekt výstavby D47, který získala izraelská firma Housing & Construction, nakonec skončil před soudem. Ani reparát v podobě D3 není bezproblémový. V roce 2008 nová vláda původní projekt pozastavila, přehodnotila a zmíněný úsek začal vznikat z veřejných zdrojů. Namísto toho vláda přišla s ještě odvážnějším plánem. Formou PPP se postaví úsek od Veselí nad Lužnicí až po hranici s Rakouskem, tedy asi 71,5 km (z toho 24 km bude rychlostní silnice). Zatím vše nasvědčuje tomu, že nastavený model už by mohl být finální. V současnosti se dokončují dokumenty nutné pro výběr investora a ministerstvo dopravy chce proces zahájit ještě letos. Vybranému koncesionáři, kromě povinnosti postavit dálnici, navíc připadne správa a údržba úseku mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, který postaví stát.
Doba trvání koncesní smlouvy je plánována na 30 let od okamžiku zprovoznění nebo od předání každého funkčního úseku a stát bude koncesionáři platit za dostupnost infrastruktury. Celkové náklady podle výpočtů ministerstva dosáhnou 40,4 miliardy korun, což je prý zhruba o dvě miliardy méně, než kdyby byla stavba financována klasickým způsobem. Dálnice D3 z Prahy na hranice s Rakouskem bude měřit přibližně 171 kilometrů a stane se součástí mezinárodního silničního tahu ze Skandinávie do Itálie či Řecka a je zařazena do doplňkové sítě TINA evropských dopravních koridorů. První dílek D3, obchvat Tábora, byl otevřen v roce 1991. V dalších letech přibylo pouze několik málo kilometrů. Masivní výstavba by měla propuknout během let 2009 až 2011. Zatímco v jižních Čechách je ohledně trasy jasno a je již zanesena v územních plánech, ve středních Čechách existuje několik variant a očekávají se problémy s ekology a rekreanty. Nikdo si dnes netroufá odhadnout, kdy bude celá dálnice otevřena.