Dobeš: Navrhovaný rozpočet pro dopravu omezí čerpání z EU
Podle rámcového rozpočtu, který schválila vláda, má resort dopravy pro rok 2012 získat 24,59 miliardy korun včetně peněz od Evropské investiční banky. To je o téměř tři miliardy více než letos. Pro rok 2013 by ale podle výhledu ministerstva financí měl rozpočet klesnout na necelých 18 miliard korun a v roce 2014 na 17 miliard korun. „Je to katastrofický scénář pro resort dopravy a pro rozvoj infrastruktury jako takové,“ řek Dobeš. Převážná většina rozvojových projektů vychází ze schválených střednědobých plánů z roku 2010. Rozdíl v rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy pro rok 2012 je ve srovnání s rokem 2010 o třetinu nižší. „Krizový scénář letošního roku počítal s prioritní stavbou kofinancovaných projektů z Evropské unie, ale do budoucna budou všechny stavby z národních zdrojů muset být pozastaveny, stejný osud potká ale i některé spolufinancované stavby,“ varoval Dobeš.
Podle Dobeše se nejspíše nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava na roky 2007 až 2013 vyčerpat zhruba deset miliard korun, které tak zůstanou v rozpočtu Evropské unie. Další ztráty je podle něj možné očekávat i u navazujícího programu pro roky 2014 až 2020. Ten celkově nabízí 100 miliard korun a současný návrh rozpočtu pro kapitolu doprava by neumožňoval ani přípravu nových staveb.
Ministerstvo dopravy nyní připravuje koncepci, která stanoví, jaké projekty bude nutné pozastavit, kolik bude stát konzervace rozestavěných staveb a jaké sankční podmínky budou z pozastavení projektů plynout. Prioritou ministerstva je rekonstrukce dálnice D1, která je na hranici životnosti. „Na další projekty nám ale příliš peněz nezbude,“