Dobeš: Navrhovaný rozpočet pro dopravu omezí čerpání z EU

Plánované výdaje státního rozpočtu pro dopravu na příští rok a další roky omezí čerpání dotací z Evropské unie. Řekl to ministr dopravy Pavel Dobeš. Ministerstvo dopravy bude mít podle něj v budoucích letech velký problém s financováním výstavby a údržby dopravní infrastruktury. Prioritou je pro ministra rekonstrukce dálnice D1.

Podle rámcového rozpočtu, který schválila vláda, má resort dopravy pro rok 2012 získat 24,59 miliardy korun včetně peněz od Evropské investiční banky. To je o téměř tři miliardy více než letos. Pro rok 2013 by ale podle výhledu ministerstva financí měl rozpočet klesnout na necelých 18 miliard korun a v roce 2014 na 17 miliard korun. „Je to katastrofický scénář pro resort dopravy a pro rozvoj infrastruktury jako takové,“ řek Dobeš. Převážná většina rozvojových projektů vychází ze schválených střednědobých plánů z roku 2010. Rozdíl v rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy pro rok 2012 je ve srovnání s rokem 2010 o třetinu nižší. „Krizový scénář letošního roku počítal s prioritní stavbou kofinancovaných projektů z Evropské unie, ale do budoucna budou všechny stavby z národních zdrojů muset být pozastaveny, stejný osud potká ale i některé spolufinancované stavby,“ varoval Dobeš.

Podle Dobeše se nejspíše nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava na roky 2007 až 2013 vyčerpat zhruba deset miliard korun, které tak zůstanou v rozpočtu Evropské unie. Další ztráty je podle něj možné očekávat i u navazujícího programu pro roky 2014 až 2020. Ten celkově nabízí 100 miliard korun a současný návrh rozpočtu pro kapitolu doprava by neumožňoval ani přípravu nových staveb.

Ministerstvo dopravy nyní připravuje koncepci, která stanoví, jaké projekty bude nutné pozastavit, kolik bude stát konzervace rozestavěných staveb a jaké sankční podmínky budou z pozastavení projektů plynout. Prioritou ministerstva je rekonstrukce dálnice D1, která je na hranici životnosti. „Na další projekty nám ale příliš peněz nezbude,“