Dvě nádraží. Jako noc a den

Domažlické nádraží září novotou. Cestující v Klatovech vítá omšelá budova.

Liší se od sebe na první pohled. Moderní budova s oranžovou fasádou, uvnitř s prosklenou čekárnou pro cestující, s plastovými sedátky v barvě ladící do oranžova. Údaje o vlakových spojích automaticky nabíhají na plazmové obrazovce. Tak vypadá vlakové nádraží v Domažlicích.

V Klatovech uvítá cestující vlakem omšelá desítky let stará budova. Uvnitř obrovská čekárna se třemi řadami dřevěných laviček, nefungující restaurací a nemoderními toaletami. Jen nástupiště doznala vloni výrazných změn. České dráhy se sice rozhodly nádraží v celé republice postupně vylepšovat, ale letos se cestující výrazné změny v Klatovech rozhodně nedočkají.

„V Klatovech se počítá s výměnou střešní krytiny a klempířskými pracemi. Obojí za necelých jeden a půl milionu korun,“ říká ředitel Regionální správy majetku Českých drah v Plzni Jiří Stuna. Naproti tomu v Domažlicích investovaly České dráhy do oprav pětatřicet milionů. Správa železniční dopravní cesty dalších jedenáct. Výsledkem je nová odbavovací hala.

„Všechno je v majetku Českých drah. Nemůžeme proto nijak zasáhnout, aby bylo nádraží v Klatovech modernější a cestující jej nekritizovali,“ říká starosta Klatov Rudolf Salvetr. Lidem se totiž nelíbí ani okolí klatovského nádraží. „Parčík je plný odpadků, v létě se tu povalují bezdomovci a nikdo se o nic nestará,“ říká Jana Petrová z Klatov. Právě z nepořádku v parku viní lidé radnici.

„Několikrát jsme žádali České dráhy, aby město získalo park do majetku. Starali bychom se o něj. Ale nikdy nám nevyhověly. Občas tam zajedou pracovníci technických služeb, aby uklidili a posekali trávu, ale není to náš majetek,“ tvrdí starosta.