Facebook hodlá využívat fotky klientů pro reklamu. Bez nároku na odměnu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu Zdroj: CC BY 2.0: Kristina Alexanderson

Facebook plánuje zásadním způsobem aktualizovat podmínky používání svých služeb. Bude moci využít fotografie zákazníků a jejich další obsah k reklamním účelům, lidé z toho bohužel nedostanou ani cent.

Nové podmínky používání zásadně zvyšují moc Facebooku nad obsahem klientů a jejich identitou. V platnost měly vejít již 5. září, ale řada organizací proti nim protestovala. Jejich uvedení do praxe tak bylo pozdrženo. Podle deníku The New York Times se jimi zabývá již i americká Federální komise pro obchod (FTC).

Změny, které nikdo nechce

A co že je na nich tak kontroverzního? Facebook bude moci zpeněžit veškeré informace o vás – jméno, fotky, statusy, osobní informace, oblíbené věci, prostě vše. Bude je moci prodat třetím stranám a využít v reklamní kampani a pro jiné komerční účely. To vše, aniž byste měli jakýkoliv nárok na honorář.

Podívejme se nyní, jaké změny konkrétně nastanou. V současných podmínkách používání služby nalezneme v bodě 10. 1. a 10. 2. následující text:

„Pomocí nastavení soukromí můžete určit, jakým způsobem se vaše jméno a profilová fotka může spojovat s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značkou (brand), která se vám líbí), jež poskytujeme nebo zprostředkováváme. Povolujete nám použít vaše jméno a profilovou fotku ve spojení s takovým obsahem na základě omezení, která nastavíte. Neposkytneme váš obsah ani informace inzerentům bez vašeho souhlasu.“

Aktuálně má tedy každý možnost ovlivnit to, jak je s jeho informacemi a obsahem nakládáno. A právě to hodlá Facebook zásadním způsobem změnit. Navrhované změny jsou zatím dostupné pouze v angličtině, dovolil jsem si tedy aktualizovanou část přeložit do češtiny. Mimochodem, v případě právních sporů rozhoduje vždy anglická verze. Nikoliv ta, kterou Facebook zveřejňuje v češtině.

„Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem (například značkou, která se vám líbí), jež poskytujeme nebo zprostředkováváme. To znamená, že například dáváte povolení libovolné společnosti, aby nám zaplatila a mohla použít vaše jméno, profilovou fotku a obsah, aniž bychom vám poskytli jakoukoliv kompenzaci. Pokud jste zvolili viditelnost obsahu pouze pro určité publikum, budeme vaše nastavení respektovat.“

Nelze si nevšimnout, že společnost vypustila zásadní část textu, tedy „Neposkytneme váš obsah ani informace inzerentům bez vašeho souhlasu.“ Poslední věta týkající se nastavení soukromí sice lehce zmírňuje obavy, ale další části dokumentu už bohužel nejsou tak jednoznačné a přímo jí protiřečí.

Připravte se na změny
Již nyní můžete své fotografie a další obsah ochránit a na případné změny být připraveni.
Bezpečně odstraňte své snímky – U snímků nastavte viditelnost pouze pro vás a následně je smažte. Na serverech sice chvíli zůstanou, nikdo je ale neuvidí a Facebook je nebude moci použít.
Sdílejte chytře – Facebook jistě může posloužit jako dobrý nástroj k propagaci, nicméně fotografie na něj nemusíte nahrávat. Lepší je snímky umístit na vlastní web a ostatním poskytnout odkaz, případně navnadit malou ochutnávkou v nízkém rozlišení.
Protestujte – Pročtěte si nové podmínky používání a přemýšlejte nad tím, jak vás ovlivní. Přidejte svůj názor v diskuzi o nových podmínkách, případně kontaktujte zaměstnance Facebooku přímo. Šiřte povědomí mezi ostatními.

Navíc, i kdyby Facebook respektoval nastavení soukromí, stále vyvstává problém v okamžiku, kdy chcete fotky na Facebooku sdílet veřejně, ale už nechcete, aby mohly být použity pro komerční účely. Nepomůže ani vodoznak, společnost má totiž plné právo fotografie libovolně upravovat. Velice reálně se tak může stát, že Facebook (nejen) vaše fotografie prodá jiné společnosti, aby je použila k reklamě či jiným komerčním účelům.

Jak se bránit

Vyvstává tak otázka, co můžeme proti změnám udělat a jak ochránit své fotografie, aby nebyly použity ke komerčním účelům proti naší vůli. Mazat ihned svůj účet je samozřejmě nesmysl. Obsah na serverech Facebooku stejně dále zůstane, jen jej s největší pravděpodobností nikdo neuvidí. K jeho úplnému odstranění dojde až po několika měsících.

Zatím není jasné, zda vůbec nové podmínky vstoupí v této podobě v platnost. Jejich oznámení vyvolalo opravdu velkou vlnu nevole a Federální komise pro obchod k nim bude také jistě mít co říct.

Nemám Facebook, proč by mě to tedy vůbec mělo zajímat?

Ani ti, kteří Facebook nepoužívají, nejsou za vodou. Facebook je totiž hlavním lídrem v oblasti sociálních sítí a online služeb. To co udělá, okopírují ostatní. Aby tedy Facebookem nedotčení uživatelé tyto změny ignorovali, není příliš moudré. Vše má vliv na to, jak jiné služby pohlížejí na své uživatele a zdali je respektují.

Sociální sítě hrají v našich životech bezpochyby významnou roli. Ovlivňují to, jakým způsobem komunikujeme s ostatními a slouží jako dobrý nástroj k propagaci vlastního obsahu. Avšak služby jako Facebook by měly být místem, kde jsou uživatelé respektováni a mají pozitivní zážitek z používání, namísto toho aby se cítili zneužiti.