Fanouškovství, to není jen koupit si dres a šálu

Být oddaným fanouškem Sigmy a „Mory“ leze do peněz. Přehazování směn v práci k tomu patří.

Fotbalového či hokejového fanouška člověk většinou pozná podle dresu a šály. Podobné ošacení sice není podmínkou, jisté však je, že opravdové fandovství stojí tisícikoruny a zabere hodiny volného času. Bez nadšenců oblečených do klubových barev by byla na stadionech nuda a hráči dělají všechno pro to, aby si jejich přízeň udrželi.

„Běžný fanoušek Mory si koupí permanentku, dres a šálu, a rázem je lehčí o nějakých dva a půl tisíce korun. Ten, kdo to s fanděním myslí vážněji, si zaplatí členství ve fanklubu a kromě domácích utkání se účastní výjezdů. Jeden vyjde v průměru na dvě stě padesát korun,“ shrnul viceprezident Fan Clubu HC Olomouc Zdeněk Černohouz.

Dres s vlastním jménem

Pro fanoušky Sigmy je cena za permanentku, dres a šálu zhruba shodná. Ne všichni ale předvádějí svou klubovou příslušnost tím, že si na každou sezonu koupí nový dres. „Třeba já nemám žádný. U fanouška rozhoduje zaujetí pro klub a podpora týmu na stadionu. Tahle oddanost je úplně zadarmo,“ tvrdí Dominik Králík, místopředseda občanského sdružení Sigma United.

Když už se milovník olomouckého fotbalu a hokeje rozhodne dres koupit, má na výběr. Buď si nechá na zádech číslo a jméno svého oblíbeného hráče, nebo si tam podle libosti dosadí vlastní popisky. „Abych nikoho neurazil, tak jsem si tam dal číslo 53, což je můj ročník narození. Beru to tak, že nikoho neupřednostňuju a fandím týmu. Hodně lidí si dává na dres vlastní jména. Dělají to proto, že dres je kvalitní a vydrží několik let, zatímco hráč, jehož jmenovka je v nabídce, už může být příští sezonu někde jinde,“ objasnil prezident hokejového fanklubu Ota Weinlich.

Slivovice Sigma

Stejný trend panuje i ve fotbale. „Jsou ale výjimky. Před časem tu byl velkou hvězdou Melinho, to pak šly dresy s jeho jedenáctkou na dračku,“ upozornila vedoucí Fanshopu Sigmy Marcela Kubíčková.
Zatímco příznivci olomouckých hokejistů si musí vystačit s dresem a šálou, má fotbalový fanda s dostatečně naditou peněženkou možnost propagovat milovaný klub v koupelně i v hospodě.

„S logem Sigmy nabízíme osušky, župany, dále třeba zimní rukavice, zimní čepice, ale i pivní sklo nebo pleskačku na slivovici,“ vyjmenovala Kubíčková.

Pravý fanda, na rozdíl od toho svátečního, si to doma i v práci dokáže zařídit vždy tak, aby nechyběl na žádném ligovém zápase, a podporuje tým i tehdy, když se mu zrovna nedaří. „Teď se vyrojila spousta fanoušků, kteří jdou na stadion, protože cítí, že by Sigma mohla hrát o titul. Já takhle neuvažuju. Ti z nás, co na Sigmu chodí odjakživa, na ni nedají dopustit, i kdyby hrála třetí ligu. Fotbal je prostě droga,“ uzavřel Králík.