Horní nádraží: brána do světových lázní je ostudou Karlových Varů

Horní nádraží je ošklivou vizitkou města. Nové budovy se ale cestující jen tak nedočkají.

O rekonstrukci, anebo dokonce výstavbě nového Horního nádraží v Karlových Varech kdekdo mluví už skoro deset let. Kdy se ale cestující i zaměstnanci konečně dočkají? Podle vedení Českých drah stavbaři s pracemi začnou příští rok na jaře.

„Momentálně čekáme na stavební povolení od Drážního úřadu,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

I tak ještě investora stavby čeká nejedna překážka. „Ještě musíme vyřešit souznění technologií, které na nádraží zůstanou, a nových, které budou dodány,“ dodala Pistoriusová. Avizovaný termín dokončení nádraží v roce 2012 tak stavbaři zřejmě nestihnou.

Opravit, nebo zbourat?

Názory cestujících na novou podobu nádraží se různí. „Osobně nejsem proti, aby se stávající budova opravila. Pár let tu už stojí a možná, že by klidně mohla stát i dál. Ale podle mého by celková rekonstrukce byla daleko dražší než výstavba nového areálu,“ říká Karel Uhlíř, který z lázeňské metropole pravidelně dojíždí do Sokolova za prací.

Lidem, kteří na nádraží pracují, ale také cestujícím jde především o to, aby mohli využívat budovu, která je technologicky a zázemím na úrovni jednadvacátého století.

„Kupříkladu nikdo z nás nemá šatnu. Převlékáme se na pokladně a na záchody musíme běhat na druhou stranu budovy,“ říká Lenka Gábiková, která prodává jízdenky.

Svoji situaci přirovnává ke kuchařům, kteří by se převlékali v kuchyni. „Dovedete si představit, jak by asi páchli po přepáleném oleji,“ přirovnává Gábiková.

Vše je špatně

Toalety jsou ale problémem samy o sobě. „Chtěli jsme začít opravovat záchody, ale narazili jsme na problém s odpady. A tak je to tady se vším. Nic se tu nedá udělat pořádně. Všechno by se muselo do puntíku přebudovat,“ říká zaměstnankyně drah, která si nepřeje být jmenována.

Vlakem z Horního nádraží občas jede i Zuzana Urbánková se svým synem Jakubem, který jako většina kluků miluje železnici.

„Do vestibulu ani nechodíme. Jsme jen na nástupišti a koukáme na vlaky. Pro mě je tam všude taková ta letitá špína. Byla bych nerada, kdyby tam Jakub něco od nějakých podivných existencí chytil,“ popisuje nádražní halu Urbánková.

V tom, jestli by chtěla opravu, nebo výstavbu nového nádraží, má jasno. „Byla jsem se podívat na karlovarském letišti a to je opravdu krásné. Myslím si, že by si město zasloužilo i nové vlakové nádraží. Podle mého tento dům hrůzy žádnou hodnotu nemá. Po válce byl postaven jako provizorní, no, a už tu stojí více jak šedesát let,“ doplňuje žena.

V dobách socialismu, ale i pár let po revoluci na každé větší stanici sloužila jednotka Ozbrojené ostrahy železnic, později Federální železniční policie. Ta dbala na pořádek na každém nádraží. Po jejím zrušení se z vlakových hal a vestibulů stala noclehárna bezdomovců.

Nádraží bezdomovců

„Je to šílené. Každý večer voláme městskou policii, aby bezdomovce, kteří se tu opíjejí, vyhnala. Bohužel za hodinu jsou ale zpátky,“ říká pokladní Gábiková. Bezdomovci jsou podle ní problémem hlavně pro cestující. „Takto bychom strážníky mohli volat celou noc. Já jsem na jednu stránku chráněná sklem na přepážce, ale pro normální cestující je to hrozné,“ myslí si Gábiková.

Stejný názor má i majitel stánku s občerstvením a novinami David Malík. „Přes noc to mají moji zaměstnanci těžké. Nejednou se stalo, že se pokusil někdo stánek s občerstvením přepadnout,“ líčí Malík, co se po setmění na nádraží děje.

Cestující Václav Mach z Perninku, který vlakem jezdí spíše výjimečně, si přeje jediné.

Strážnice v budově

„Po rekonstrukci by tu měla být služebna městské policie. Strážníci by si mohli dělat pochůzky na Růžáku, v Bohaticích a dalších místech. Stačí, když se tady bude stále někdo pohybovat, a bezdomovci to vzdají a odejdou někam jinam,“ volá po návratu ostrahy na Horní nádraží. Jiří Mikulík, který dojíždí z Kynšperka do Karlových Varů každý den coby student gymnázia, má v hlavě několik nápadů na vylepšení nádraží.

„Jako první bych uvítal restauraci typu KFC nebo McDonald’s. Svačina v podobě grilovaného stehýnka nebo hamburgeru by byla velice příjemná. Když jsme letěli z Ruzyně na dovolenou, tak jsme jednu nebo druhou navštívili a bylo to super. Pak by tady nemělo chybět infocentrum a třeba kadeřnictví pro holky,“ přemýšlí Mikulík.

Služby nádraží, ale i vlakové dopravy nezřídka využívají starší lidé. „Doufám, že po rekonstrukci nepolezeme do vlaku jako po žebříku. Nástupiště jsou hodně nízká. A co se týče vybavení, tak by mi stačila trafika a malé obyčejné bistro, kde bych si mohl vypít kávu nebo točené pivečko,“ přidává se důchodce Josef Zajíček.

Má možnost porovnat současný stav nádraží s tím, jak to vypadalo kdysi. „Bohužel v době socialismu se na komfort cestování moc nehledělo. Každý si bral do vlaku řízky z domova, termosku s kafem a jelo se. Ještě to bude několik desítek let trvat, než se to všechno zlepší, ale to už já tady asi nebudu,“ říká muž.
Po rekonstrukci by nádraží mělo být k nepoznání. V plánu jsou restaurace, obchodní centrum a další služby pro cestující i zaměstnance.

HISTORIE BUDOVY

* Původní nádraží bylo postaveno v roce 1898.
* Zahrálo si ve filmu pro pamětníky s Vlastou Burianem „Tři vejce do skla“.
* Celé nádraží i jeho okolí na konci druhé světové války dne 19. dubna 1945 celé zničilo bombardování. * Na přelomu 40. a 50. let minulého století jej dělníci provizorně opravili.
* Zprovozněno bylo roku 1946 a jeho tehdejší podoba „přetrvala“ dodnes.
* Do Karlových Varů původně jezdil přímý vlak i do Vídně.
* Když cestující vyšel před nádraží a rozhlédl se, měl jako na dlani celé karlovarské údolí i s celými lázněmi.
* V dobách socialismu se z Karlových Varů mohl člověk dostat až do Moskvy. Několik vozů bylo přiřazováno do různých vlaků směřujících na východ.
* Směrem na sever se mohli cestující vypravit do Německa, přesněji do Lipska.

HORNÍ NÁDRAŽÍ

* V současnosti se cestující z Horního nádraží dostanou několika rychlíky denně do Prahy.
* O víkendu jezdí i regionální spoje ze Zwickau a dalších měst.
* Nejhonosnějším spojem je v současnosti rychlík Excelsior, který vyráží z Chebu do Košic.

Modernizace, která padla

* Před pár lety bylo nádraží svěřeno italské společnosti Grandi Stazioni, která měla provést modernizaci. * Mělo zde vzniknout moderní nákupní centrum včetně služeb návštěvníkům.
* Stavbu firma měla dokončit v roce 2008, ale nestalo se. Společnost od záměru ustoupila a předala nádraží zpět Českým drahám.

Konečně rozhodnuto

* Původně měli dělníci budovu zrekonstruovat, ale bylo by to příliš nákladné.
* Přednost proto dostal plán stavby nové budovy.
* Nové nádraží stavbaři vybudují na místě starého nádraží.
* Nová budova by měla začít odbavovat první cestující v roce 2012, spíše ale až o rok později.
* Problémy a prodlevy totiž pravděpodobně způsobí získávání stavebního povolení a další potřebné dokumentace.
* Autorem nové stavby je architekt Petr Franta.
* Spolu s novou budovou vznikne také nová lávka přes kolejiště od architekta Jana Procházky, úprav se dočká i prostranství před nádražím.
* Nové bude i kolejiště, podchod a na nádraží možná přibude i druhé nástupiště, pokud na něj investor najde peníze.