Kolony skončí. Díky nové křižovatce

Řidiči ve Zlíně se mohou těšit. Do areálu Svitu se od příštího roku pojede novou křižovatkou.

Osobní auta, náklaďáky i autobusy čekají v dlouhých kolonách, mezi ně se tlačí další auta z okolních parkovišť. Řidiči nervózně troubí. Každý den v odpolední špičce totiž zažívají u výjezdu z bývalého svitovského areálu na Gahurovu ulici peklo. Za rok by už všechno mělo být jinak.

Ve směru od Otrokovic bude možné do Svitu vjet už před poliklinikou. Díky nové křižovatce, kterou zlínský magistrát začne na jaře stavět.

Areál Svitu je velký a v současnosti přístupný jen z východní strany. Stovky aut, které areál objíždí, musí překonat mnoho křižovatek v centru města a proplétat se nazpět Svitem.

Lepší cesta do práce

„Postavením křižovatky se trasa zkrátí o dva kilometry, ale především se zklidní doprava a výrazně se odlehčí přetíženým křižovatkám v centru města,“ slibuje náměstek zlínské primátorky Miroslav Šenkýř.

V rozlehlém areálu v sousedství centra města sídlí desítky firem, několik továrních provozů, autobusové nádraží Housacar, nemocnice Atlas a navíc krajský a finanční úřad se stovkami zaměstnanců. I těm by se mělo příští rok ulevit. Jedinou přístupovou cestou je pro ně momentálně úzká a špatně přístupná ulička vedoucí od vlakového nádraží.

„Konečně se přístup k našemu obchodnímu centru zkulturní. Dnešní příjezd přes staré autobusové nádraží, to je ostuda,“ zdůrazňuje Rudolf Ševčík, správce budovy 51.

Stejně tak se na novou křižovatku těší i úředníci zlínského krajského úřadu. „Jsme rádi, že bude krajský úřad více dostupný. Navíc bude i doprava přehlednější a bezpečnější,“ myslí si mluvčí kraje Milan Plesar.

Stavba křižovatky omezí řidiče

Křižovatka třídy Tomáše Bati a Antonínovy ulice otevře nový vjezd do rušného areálu bývalé baťovské továrny. I když se Zlíňané na křižovatku těší, řidičům její stavba zkomplikuje jízdu po městě.

Příjezd vznikne mezi budovami 51 a 61, mezi kterými je úzký prostor. „Jednáme proto o odkoupení části haly číslo 61. Zhruba dvanáctimetrový kus budovy chceme zbourat,“ uvedl náměstek zlínské primátorky Miroslav Šenkýř.

Firmy, které v areálu podnikají, křižovatku vítají. „Je skutečně velice potřebná. Proto jsme městu vyšli vstříc a uvolnili ke stavbě naše pozemky,“ uvedl správce obchodního centra v budově 51 Rudolf Ševčík.

Silnice bude zúžená

Naplno se stavba rozjede už na jaře. Řidiči se ale musí připravit na hlavním tahu se Zlínem na nepříjemnosti. „Rušná silnice se zúží ze čtyř na tři nebo možná dokonce jen dva pruhy. Jak dlouho toto omezení potrvá, ale ještě nedokážu s jistotou říct. Předpokládám, že maximálně do podzimu příštího roku,“ dodává Šenkýř.

Stavbu křižovatky Antonínovy ulice s třídou Tomáše Bati přitom magistrát připravuje už několik let. „Vykupovali jsme pozemky, překládáme plynové a vodovodní potrubí, elektrické kabely. Nejvíce viditelnými změnami dosud bylo zbourání budovy pneuservisu, který stál na místě budoucí křižovatky, bourání zdi kolem továrny a také nynější kácení stromů podél hlavní ulice,“ vysvětlil náměstek Šenkýř.

Další úpravy budou pokračovat roky. Silnice v areálu Svitu jsou v mizerném stavu. Na některých místech dokonce dodnes vedou koleje, po kterých se napříč továrnou rozvážel materiál a výrobky.

Továrna začala chátrat v devadesátých letech po krachu obuvnického gigantu Svit. Teď se do hal stěhují obchodníci. „Máme plno. V naší budově jsou obchody i restaurace. Zbývá už jen pár volných kanceláří,“ doplnil Rudolf Ševčík.