Recenze filmu: Mrazivý tragický obraz umělecké rodiny

POZOROVATEL. Malíř Zdzisław Beksiński (Andrzej Seweryn) v pozdějších letech na svou videokameru zaznamenával vše včetně pohřbů.

POZOROVATEL. Malíř Zdzisław Beksiński (Andrzej Seweryn) v pozdějších letech na svou videokameru zaznamenával vše včetně pohřbů. Zdroj: Foto Aerofilms

Vycizelovaný portrét rodiny slavného polského malíře Zdzisława Beksin´ského Poslední rodina, oceněný čtyřmi polskými národními filmovými cenami Orly, zblízka představuje lidi uvězněné ve svém bytě, frustracích i lásce.

Surrealistický malíř Zdzisław Beksin´ski byl v Polsku celebritou, která si i za komunismu mohla žít v novém, byť panelákovém bytě, a prodávat své obrazy za valuty. Jeho tvorba se totiž nezajímala o politiku, ale o horory duše, které ze sebe dostával na plátna. Nový film Poslední rodina má na to malíře posmrtně proslavit i mimo rodné Polsko. Tak silný je portrét Beksin´ského klanu v podání debutanta Jana P. Matuszynského zachycující období od konce osmdesátých let do výtvarníkova úmrtí v roce 2005.

Třiatřicetiletý tvůrce má za sebou dokument o paralyzovaném potápěči Deep Love, jenž natočil trochu jako hraný film. Ve svém prvním celovečerním hraném snímku se zase hojně inspiruje videonahrávkami, jež umělec léta pořizoval. I ty prozrazují, že děsivé obrazy plné smrti měl odkud čerpat. Beksin´skému postupně umřeli všichni členové rodiny, život jeho jediného potomka Tomka navíc lemovaly psychotické záchvaty a pokusy o sebevraždu.

Poslední rodina se ale nesnaží lacině psychologizovat a jednoznačně spojovat osobní tragédie s podobou umělecké tvorby. Beksin´ského obrazy spíš umožňovaly ventilaci frustrací a temné energie, kterou naopak jeho nevyhraněný syn nezvládal.

Matuszynského precizní snímek je seskládaný z chladně vyměřených, opakovaných scén z klaustrofobních interiérů pospojovaných eliptickým střihem. Nezapomíná ani na černý a ironický humor i na projevy hlubokého vzájemného citu, který je skvěle vyjádřený ústředním hereckým triem, Andrzejem Sewerynem, Dawidem Ogrodnikem a Aleksandrou Koniecznou.

„Nikde se vysloveně neříká, že rodina není jen skupina lidí, kteří se stejnou měrou milují i nenávidějí,“ podotýká ve filmu Beksin´ski, podobně cynický pozorovatel s citlivou duší, jak se v tomto filmu jeví i jeho režisér.

Rodinné vztahy a každodenní tíha nespokojenosti ho zajímá víc než umění a politika a jejich rozbory. I z kariéry Tomka, rozhlasového dýdžeje a překladatele, se dozvíme jen útržky. Poslední rodina se zaměřuje na obecnější portrét lidí pevně spojených rodinnými vazbami, z nichž každý po svém bojuje s naplněním svých představ o sobě i ostatních.


Poslední rodina

(drama, Polsko, 124 minut)

Režie: Jan P. Matuszynski

Hrají: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczná, Andrzej Chyra

Hodnocení: 80 %