Recenze: Soumrak aneb Frustrující portrét náměsíčné společnosti | E15.cz

Recenze: Soumrak aneb Frustrující portrét náměsíčné společnosti

Iva Přivřelová

Maďar László Nemes se po oscarovém debutu Saulův syn vrací do kin s novinkou Soumrak, v níž spojil svůj unikátní vizuální styl s méně přesvědčivým účinkem.

Příběh prvního celovečerního filmu Lászla Nemese se vyprávěl skoro jako filmová pohádka o úspěchu, o němž sní mnozí. Za málo peněz natočil drama o holokaustu, které v mnohokrát zpracovaném tématu dokázalo najít nový úhel pohledu.

Kamera nalepená na hlavního hrdinu, člena komanda otupeného neustálým odklízením mrtvol v Osvětimi, nechávala hrůzy přítomné v pozadí a evokovala pohled, jenž nevidí to důležité. Senzace festivalu v Cannes roku 2015 získala kromě canneské Velké ceny také Oscara.

Nyní Maďarsko vysílá do bojů o stejnou sošku Nemesovu novinku Soumrak. Její šance se zdají ale mnohem menší nejen proto, že v soutěži festivalu v Benátkách si filmu všimli jen novináři z poroty FIPRESCI a že čas jejího děje už netvoří v Hollywoodu stále oblíbená druhá světová válka.

Recenze: Skvělá herečka v síti recyklovaných nápadů

Nemes se tentokrát posunul do doby před prvním ničivým konfliktem světových rozměrů, do Budapešti kolem roku 1910. Do metropole tehdejšího Uherska přijíždí dvacetiletá kráska Irisz s touhou získat práci v luxusním obchodním domě s klobouky vybudovaném jejími rodiči, kteří kdysi zemřeli. Dívčinu rodinu vůbec provází tajemná minulost. O napínavé odhalování záhad ale Nemesovi nejde.

Spíš naopak. Krouživá kamera opět provází hlavní postavu z blízkosti, točí se kolem ní a tím supluje její omezené chápání úzkostného světa okolo. V něm si Irisz nedokáže najít své místo, zároveň se ho neustále snaží ovlivňovat.

Tento teoreticky ideální nápad ale v praxi nesmírně frustruje diváka pokoušejícího se pochopit děj. Irisz v podání fotogenické Juli Jakabové stále mění své cíle, ignoruje všechna varování, kam nemá chodit a co nemá dělat, a proplouvá jako náměsíčná společností, v níž jeden druhého neposlouchá a všechno je metafora.

Stan Lee vytvořil slavné superhrdiny, jejich globální úspěch ho ale minul

Nablýskané, prosperující město trpí nepokoji, čas od času se otřese nespokojeností méně šťastných, zatímco ti majetní si užívají svá podivná privilegia. Jenže přízrak historického zlomu, o němž víme, že přijde, režisér používá jen jako atmosféru unikavou a dusivou jako dým, až do závěrečného záběru ze zákopů.

Ten dokoná zmatení diváka, které filmař po celou dobu své 144minutové snové frustrující epopeje vytváří. Soumrak opět představuje odvážný počin svébytného filmaře, tentokrát v něm však forma zadusila obsah.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Soumrak

(drama, Maďarsko / Francie, 144 minut)
Režie: László Nemes
Hrají: Juli Jakabová, Vlad Ivanov,
Susanne Wuestová, Judit Bárdosová
Hodnocení: 40 %

Autor: Iva Přivřelová
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud