Sepultura s novinkou Kairos znovu šplhá na metalový Olymp

Sepultura

Sepultura Zdroj: profimedia.cz

Jako zjevení zapůsobila brazilská Sepultura hned několikrát. Nejprve v osmdesátých letech ochromila produkcí, která v ničem nezaostávala za světovým standardem, aby se díky řadě revolučních alb z desetiletí následujícího stala jednou z ikon metalové scény. Rozpad erbovní sestavy znamenal nejen ústup z hal a stadionů do klubů, ale i nahrávky, které se obsahem na roveň předchozím postavit nemohly. Až letošní novinka Kairos tyto ambice má.

Tábor fanoušků skupiny dodnes tvoří dva zástupy. První považuje její „novodobé“ pokračování za zcela legitimní, pro druhý bez někdejšího frontmana – zpívajícího kytaristy Maxe Cavalery – kapela jako by ani neexistovala. Novinka má potenciál oba názorové proudy sblížit. Z nahrávek nové éry totiž nese zjevně nejsilnější materiál. Oproti ne vždy vyrovnaným předchůdcům nabízí deska více nosných motivů a jako celek s přibývajícími poslechy dozrává. Na Kairos se rovněž doposud nejpřesvědčivěji podařilo skloubit novodobý výraz, silně inspirovaný klasickým hardcorem, s tím pro Sepulturu tradičním, mnohovrstevným, jenž se objevil především na albech Roots (1996) a Chaos AD (1993).

To však ani zdaleka neznamená, že by nebe nad novinkou bylo bez mráčku. Kytarista Andreas Kisser i nadále potřebuje zdatného sekundanta. Kouzlo zlatého fondu kapely z devadesátých let spočívá ve spojení dvou kytaristů se zcela odlišným herním projevem i přístupem ke komponování.

Tento kontrast dával vyniknout mnohým žánrovým přesahům i inspiracím od nezávislých kytarových kapel, jeho absence novinku ochuzuje. Je sice vyrovnaným a moderním, zato stále „jen metalovým“ albem. A status vynikající živé kapely na tom bohužel příliš nezmění. I přes tuto setrvávající a bohužel podstatnou výtku je novinka velmi očekávanou, vřele přijímanou zprávou o znovunalezení správného směru.

Sepultura: Kairos

Vydavatel:Nuclear Blast, 2011
Hodnocení: 80 %

Autor je spolupracovníkem redakce