V Benátkách zaujal polský film s hvězdou seriálu Stranger Things

Záběr z filmu režisérky Małgorzaty Szumowské Sněžit už nikdy nebude (Śniegu już nigdy nie będzie)

Záběr z filmu režisérky Małgorzaty Szumowské Sněžit už nikdy nebude (Śniegu już nigdy nie będzie) Zdroj: archiv

Tvůrci filmu Sněžit už nikdy nebude po příjezdu na festival v Benátkách pózují na červeném koberci. Zleva spolurežisér Michał Englert, herci Alec Utgoff a Maja Ostaszewska a režisérka Małgorzata Szumowská
Tvůrci filmu Sněžit už nikdy nebude po příjezdu na festival v Benátkách pózují na červeném koberci. Zleva spolurežisér Michał Englert, herec Alec Utgoff a režisérka Małgorzata Szumowská
Tvůrci filmu Sněžit už nikdy nebude po příjezdu na festival v Benátkách pózují na červeném koberci. Vlevo spolurežisér Michał Englert, vpravo režisérka Małgorzata Szumowská
Tvůrci filmu Sněžit už nikdy nebude pózují fotografům na filmovém festivalu v Benátkách. Zleva spolurežisér Michał Englert, režisérka Małgorzata Szumowská a herec Alec Utgoff
Režisérka filmu Sněžit už nikdy nebude Małgorzata Szumowská pózuje fotografům na filmovém festivalu v Benátkách
9
Fotogalerie

Absence velkých jmen a snímků je na filmovém festivalu v Benátkách poznat nejen tak, že v ulicích ubylo běžných návštěvníků a lovců autogramů. Zmizela i skandální uvedení, na nichž by diváci vyjadřovali rozhořčení nebo přímo v hojných počtech opouštěli promítací sály. Jedním z filmů, které alespoň zvedly vzrušenou debatu, byl nejnovější snímek polské režisérky Małgorzaty Szumowské s lyrickým názvem Sněžit už nikdy nebude.

Film vypráví příběh o mladém záhadném masérovi z Ukrajiny, Žeňovi. Ten je obdařen téměř zázračnými schopnostmi, prostřednictvím kterých pomáhá obyvatelům bohaté čtvrti blíže nespecifikovaného polského města. Vysvětlení Žeňova daru může souviset s tím, že vyrůstal v oblasti Pripjati a byl svědkem výbuchu černobylské jaderné elektrárny.

Snímek vzbudil diskuzi kvůli nejasnému interpretačnímu klíči, ale shoda panuje v hodnocení obrazového zpracování. Szumowská a její dlouholetý spolupracovník a exmanžel Michał Englert – který je pod snímkem podepsaný jako spoluscenárista, spolurežisér a kameraman – vytvářejí některé obrazy tak silně, že zůstávají ještě dlouho v paměti.

Příkladem je mimo jiné bazén plný uvězněných psů, kteří marně čekají v Černobylu na svou záchranu, nebo pohled na uniformní čtvrť honosných vil oddělenou od okolního světa pouhou závorou s otrlým ukrajinským hlídačem na segwayi.

Szumowská nepřekládá lineární příběh s jasnou strukturou příčin a následků, ale vrství na sebe další a další obrazy, které se někdy doplňují více, někdy méně. Jak sama řekla novinářům, její předchozí filmy prozkoumávaly vztah mezi tělem a duší, ale tentokrát chtěla zajít ještě dál.

„Je to snímek nejen o Polsku, ale i o Evropě, o obyvatelích vyšší střední třídy, kteří si z materialistického hlediska vedou skvěle, ale uvnitř touží po něčem hlubším – po duši,“ uvedla. Podle Englerta šlo také o formu společenského pozorování, kterému chtěli tvůrci dát i metafyzický rozměr.

Ten je pro myšlenku příběhu důležitý také proto, že postava Ženi obyvatelům bohatého ghetta v jejich životě nahrazuje hodnoty, které by jinak hledali v církvi. Film sice proti ní nevystupuje tak ostře jako jiné snímky z polské produkce posledních let, ale je patrné, že ve Sněžit už nikdy nebude se lidé snaží zaplnit prázdnotu masáží a ne Bohem.

Protagonistu ztvárnil herec čtyřiatřicetiletý Alec Utgoff, jehož mohou diváci znát ze třetí sezony seriálu Stranger Things. Díky roli v něm si jej do filmu vybrala také sama Szumowská. Oslovila ho nejprve pouze s krátkým konceptem, až po několika společných setkáních a z nich plynoucích změn se dobrali finálního tvaru scénáře.

Autor je spolupracovníkem redakce