Ministr dopravy Dobeš odkládá stavbu několika dálnic
Má jít o taktiku, jak vládu přesvědčit, aby dala Dobešovi pro příští rok 12 miliard na další nové silnice a na opravu těch současných. Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat SFDI o deset miliard korun méně, a to 37 miliard Kč. Ministerstvo dopravy varovalo, že se kvůli tomu významně zúží plán dopravní výstavby. Přes kritický nedostatek financí bude dopravní rozpočet financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice. Odklady důležitějších staveb typu pražského okruhu mají přesto logiku. Žádná z nich není spolufinancována z evropských dotací, které je třeba vyčerpat do roku 2015. Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie. Při čerpání z Bruselu přitom hrozí další riziko. „Evropská komise a ministerstvo dopravy provádějí zpětnou kontrolu oprávněnosti výdajů na evropských projektech. Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech,“ varuje Dobešův materiál. Proto dopravní rozpočet navrhuje zahájit některé železniční stavby, ke kterým Brusel zpravidla nemívá námitky a které je možné dokončit do čtyř let.