Modernizované nádraží vyřeší problémy s dopravou

Autobusové nádraží dostane novou podobu. Z centra zároveň zmizí některé zastávky.

Najít na autobusovém nádraží nástupiště, ze kterého odjíždí do metropole přímá linka, je problém. Chybí totiž centrální informační tabule a jízdní řády na vývěskách jsou většinou strhané. Na magistrátu přitom leží studie, která nejen tyto potíže řeší.
„Minulý rok pro Kladno vypracovala kancelář architekta Patrika Kotase studii, která provoz autobusových linek nejen na nádraží, ale také v jeho blízkosti zcela změní. Čekáme, jak se k tomu město postaví,“ míní šéf společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.
Zástupci kladenské radnice chtějí studii uvést do praktické podoby co nejdřív, ale nejprve musí vyhlásit výběrové řízení na projektanta stavby. Studie v současné chvíli není v elektronické podobě, ani není zpracována její vizualizace. Autobusové nádraží cestujícím v současné podobě kupodivu vyhovuje. Aspoň podle ankety, kterou mezi nimi koncem ledna redakce Sedmičky dělala. „Schází nám prostor pro odložení zavazadel,“ shodli se někteří respondenti v názoru, co by na nádraží vylepšili či změnili.

Ze čtyř zastávek vznikne jediná na nádraží

Studie počítá nejen s novou odbavovací halou s restaurací i úschovnou zavazadel, ale také se zmenšením parkovací plochy pro linkové vozy a přidáním zastávkových ostrůvků. Z okolí nádraží pak zmizí zastávky hromadné dopravy Divadlo a Autobusové nádraží. Proti tomu jsou řidiči autobusů. „Zastávky u divadla bych nerušil, to by byla škoda. Lidé si na ně zvykli. Když je město přemístí na nádraží, přibudou tam cestující i autobusy a obávám se, že už se na tu plochu nevejdou,“ míní řidič Jindřich Štefan.
Kotasova studie přidala na plochu nádraží obousměrnou zastávku hromadné dopravy, která nahradí stávající čtveřici zastávek v ulicích Dukelských hrdinů a Generála Klapálka. Zvláště u divadla se poté výrazně ulehčí dopravě. Auta, která sjíždějí ke knihovně, musí v pravém pruhu čekat, až autobus nabere cestující, a provoz díky tomu v těchto místech nyní zažívá ve špičce kolaps.
„Mezi zastávkami denně přebíhají cestující mimo přechody pro chodce a pletou se projíždějícím autům do cesty. Sloučením zastávek by bezpečnosti dopravy určitě prospělo,“ je přesvědčen ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.
Zrušení zastávky v opačném směru navíc uvolní místo pro další jízdní pruh. „Ten chceme využít pro nový výjezd autobusů z nádraží. Linky budou nově vyjíždět a vjíždět v místech pod hygienickou stanicí, kde v současnosti má stanoviště taxislužba,“ informuje o plánech magistrátu šéf odboru dopravy Tomáš Fujan.

Primátor Kotasově studii fandí a těší se na změny

V ulici Dukelských hrdinů zrušením zastávek získá doprava na plynulosti ve směru ze Švermova. Z průzkumu, který si zpracovala společnost ČSAD Kladno, vyplývá, že většina cestujících přichází do zastávky Divadlo ze směru od pěší zóny a pošty. Umístěním těchto zastávek se proud cestujících zastaví ještě před frekventovanými silnicemi.
S Kotasovou studií se ztotožňuje také primátor Kladna Dan Jiránek. Už loni prohlásil, že se mu líbí varianta zastřešeného nádraží. Na nově vytvořené ploše by podle něj mohla parkovat osobní auta. „Autobusové nádraží se může změnit na moderní terminál s více službami, novými parkovacími místy s přestupem na autobus či možností navštívit blízké centrum města,“ říká primátor.

Stavební práce začnou nejdřív za dva roky

Výběrové řízení na projekt vyhlásí radnice v nejbližší době. Vyhraje-li ateliér Patrika Kotase, připíše si známý architekt další počin v české dopravě. Vyprojektoval totiž už přestavbu pražského hlavního nádraží, terminál hromadné dopravy v Hradci Králové, stanici metra Rajská zahrada a Střížkov či design nových tramvají pro Prahu.
Po oznámení vítěze projektu radnice vyhlásí výběrové řízení na dodavatele stavby. Ten pak zahájí přípravné práce. Podle odborníků začnou stavaři na nádraží pracovat nejdřív v polovině roku 2012.