Na náměstí vtrhnou dělníci a technika. Hned jak skončí mrazy

Boleslavské Staroměstské náměstí už nebude ošklivým bratříčkem toho pražského. Začíná očekávaná rekonstrukce.

Velké parkoviště, na kterém člověk až podle cedule zjistí, že stojí na hlavním boleslavském náměstí, bude brzy minulostí. V pátek 22. ledna byla slavnostně zahájená jeho rekonstrukce. Za pár dní s ní firma Bögl a Krýsl začne doopravdy i s lopatami a bagry.
Úplná uzavírka náměstí měla začít v pondělí 8. února. „Vzhledem ke klimatickým podmínkám bude ale zaháje- ní posunuté o jeden až dva týdny,“ upozornil stavbyvedou- cí rekonstrukce Mojmír Neškudla.
Nově bezbariérové náměstí dostane dlažbu z čediče a žuly, přičemž se případně využije i původní, kterou stavebníci objeví pod nánosem asfaltu.Ten zmizí stejně jako parkovací plochy. „Centrum města se tak bude moci chovat skutečně jako náměstí,“ popsal architekt projektu Michal Hlaváček.
Doprava zůstane zachovaná, ale místo parkoviště uprostřed vznikne prostor pro různé společenské akce či jen odpočinek. Zaparkovat bude mož- né na čtyřiatřiceti místech a dalších šestnácti v Bělské ulici.
Náměstí se také zazelená. Kromě čtyř lip, které historicky patří k morovému sloupu, a budou tam proto vysazeny znovu mladé, porostou stromy po téměř celém jeho obvodu .
Nejvíc zájmu ovšem zřejmě vzbudí vodní prvky. Přímo ze země bude tryskat programovatelná soustava vodotrysků, stříkajících do výšky od jednoho do pěti metrů. Hlaváček navrhl také model Jizery. Jedenačtyřicet metrů dlouhý „potok“ bude kopírovat mapu od pramene až po soutok s Labem. Bude až sedm- desát centimetrů hluboký a lidé v něm najdou opět růz- né interaktivní prvky jako stavidla či sochy dětí nad i pod vodou.

Nabídli nejnižší cenu

Vše postaví firma Bögl a Krýsl, která byla z šestnácti zájemců o rekonstrukci náměstí nejúspěšnější, protože nabídla nejnižší cenu. Město díky ní ušetří proti odhadu projektanta nejméně třicet milionů korun. Dohlížet na stavbu bude firma Miro a smlouva o dohledu je uzavřená i s odborníkem z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického. Vedení města to zdůrazňuje pravděpodobně v souvislosti se železniční tragédií ve Studénce, kde se v roce 2008 zřítil most, který stavěla právě firma Bögl a Krýsl.
„Jsme kvůli tomu mediálně známí, což je nepříjemné. Případ ale není uzavřen, a toto je nová stavba,“ upozornil Josef Holba ze společnosti Bögl a Krýsl.

Bude i parkovací dům

Součástí rekonstrukce náměstí je také vybudování parkovacího domu u ulice Kateřiny Militké. Na něj bude teprve vypsáno výběrové řízení, stavba se totiž zdržela kvůli četným nálezům archeologů. Díky tomu ale bude parkovací dům zajímavý, spojí v sobě totiž šedesát šest parkovacích míst pro rezidenty i ostatní řidiče se dvěma sklepy ze šestnáctého či sedmnáctého století. Nahoře vznikne parčík, z nějž se prosklenou kupolí vstoupí do dvoupatrového parkoviště. V něm by ještě měl být nějaký atraktivní prvek pro návštěvníky Boleslavi, uvažuje se například o bludišti.
„Nalezené sklepy nejsou v kontextu republiky mimořádným objevem, ale jsou typické pro Mladou Boleslav, a proto je dobře, že se podařily zachovat,“ vysvětlil Jan Žižka z Národního památkového ústavu. Toho zájem lidí z Boleslavi, kteří stáli fronty na výklad archeologů o nálezech, překvapil a potěšil.
Podobné objevy si už ale stavebníci nepřejí. „Určitě máme obavu ze sklepů, o nichž nevíme. Hrozí, že se do nich propadneme. Termín ukončení prací je ale napjatý a nesmí se zastavit,“ říká stavbyvedoucí Neškudla.