Na pardubickém letišti skončila rozsáhlá modernizace

Na pardubickém civilním letišti skončila patnáctiměsíční modernizace technického zázemí a rozšíření ploch za 256 milionů korun. Náklady byly z 85 procent spolufinancovány z Evropského fondu pro regionální rozvoj, o zbývající část se podělily dva největší akcionáři společnosti East Bohemian Airport a. s. (EBA), a to město Pardubice a Pardubický kraj. Informoval o tom pardubický magistrát.

„Dokončená modernizace stvrzuje postavení pardubického letiště mezi páteřními civilními letišti v České republice. Nabídka cílů, dosažitelných z našeho města, tak může být ještě zajímavější. Z Pardubic bude možné létat do Ruska, Řecka, Turecka, Španělska a dalších atraktivních destinací. Civilní letiště ostatně považuji za důležitý prvek rozvoje celého regionu,“ říká primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Modernizace letiště proběhla ve třech hlavních částech a spočívala v rozšíření a zkvalitnění technických a servisních služeb poskytovaných letištěm, včetně vybudování nového areálu leteckých pohonných hmot. „První část se týkala rozšíření pohybových ploch pro letadla, rozšíření stojánky tak, aby poloměry otáčení odpovídaly normám všech letadel, která do Pardubic létají a vybudování osvětlení stojánky. Ve druhé části došlo k vytvoření technického zázemí pro obsluhu letadel a údržbu letiště. Jde například o vybudování garážového stání pro letištní schody, elektrické tahače nebo cisterny. Zázemí se nachází v blízkosti stojánky a výrazně se nám tak zkrátila dojezdová vzdálenosti i čas na obsluhu,“ vysvětluje ředitel EBA Jan Andrlík.

Neméně důležitá část modernizace se týkala zařízení pro manipulaci a skladování leteckých pohonných hmot. To nyní splňuje ekologické i požární předpisy, nároky na čistotu paliva a má i ekonomický efekt, protože umožňuje vytvoření rezervy paliva. „Díky modernizaci se zvedla kvalita a standardy poskytovaných služeb letadlům velkých osobních i cargo dopravců,“ uvádí Andrlík. Přestože se tato rekonstrukce příliš nedotýká samotných pasažérů, poznají její dopady alespoň nepřímo. Velmi výrazně se totiž odrazí v počtech letů, které do Pardubic létají. „Audity leteckým společnostem řeknou, že nyní můžeme poskytovat moderní služby a proto k nám mohou létat mnohem častěji,“ dodává.

Největší brzdou dalšího rozvoje je ovšem absence chybějícího terminálu, který je také závěrečným bodem modernizace letiště. Pokud se ho podaří vybudovat, získají Pardubice moderní letiště, které bude konkurenceschopné na mezinárodní scéně regionálních letišť. Vedení společnosti se snaží najít vhodný dotační program, z kterého by bylo možné výstavbu terminálu spolufinancovat.