Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA

Blažek Ladislav

Blažek Ladislav Zdroj: Michael Tomeš

Ladislav Blažek
Blažek Ladislav
Blažek Ladislav
Blažek Ladislav
Blažek Ladislav
24
Fotogalerie

Řekl: „A dost! Už se nechci bavit o minulosti, o tom, jak jsem v roce 1992 zakládal Blažka. Dobré jméno značky a více než čtvrt století zkušeností v módní branži jsou pro mě nesmírně důležité a zavazující, ale další úspěch nám mohou zajistit jedině skvělé a inovativní kolekce v budoucích sezonách. To jediné je podstatné a do toho dávám já a celý můj tým veškerou energii.“ Ladislav Blažek, zakladatel a majitel jediného českého módního domu, který se specializuje na pánskou módu. Nyní se pustil také na zelené pole v Česku neprobádaného oděvního marketingu. Jako první v zemi se spojil se skutečnými osobnostmi, nechal natočit tzv. fashion filmy a sní o tom, že by mohl prorazit v zámoří, v basketbalové NBA, nebo v hudebním průmyslu. V prvním by mu mohl pomoci jediný Čech v nejvyhlášenější soutěži světa Tomáš Satoranský, ve druhém Mitch Winehouse, otec zpěvačky Amy Winehouse, sám vynikající hudebník. Právě o marketingu v českém módním světě je rozhovor s Ladislavem Blažkem pro online vydání deníku E15.

Proč se skupina Blažek pustila do nového marketingového konceptu a představila podzimní kolekci filmem, který byl natočen v Irsku?

Irské kulisy jsme použili jako plátno, na které namalujete obraz, a důvody pro to byly dva. Jana Kuťková, naše šéfdesignérka, a její tým se při tvorbě této kolekce inspirovaly atmosférou drsné nespoutané přírody a paletou barev, které se v takovém prostředí objevují. Tyto barvy, umocňované drsným klimatem, se skvěle doplňují s luxusními italskými vlněnými látkami, které jsme pro výrobu podzimní kolekce vybrali. Na první pohled tyto látky vypadají hrubě, často evokují ruční tkaní, ale na dotek jsou neuvěřitelně měkké a hřejivé. Druhý důvod byl spíše technický. Natáčeli jsme letos v dubnu, ale potřebovali jsme mlhavé a deštivé podzimní počasí.

Na české poměry jde o velmi neobvyklý počin. Chcete tím vyjádřit, že jste „zvláštní“, jedineční, jiní?

Přesně tak. Snažíme se být originální českou alternativou současnému módnímu globalizovanému světu, ve kterém stále více převládá nadměrná konformita, často navíc spojená s velmi nízkou kvalitou, a spoustu lidí to postupně přestává bavit. Méně je v tomto případě více. Stále rostoucí skupina zákazníků preferuje menší, zato vysoce kvalitní, promyšlený a jedinečný šatník, který citlivě obměňuje a doplňuje. A právě pro takto smýšlející zákazníky jsou určeny naše kolekce a tímto originálním marketingem se je snažíme oslovit.

Přesto, neuvažovali jste, že byste film ke kolekci podzim/zima 2018/2019 natočili někde v Česku – Beskydy, Šumava?

Projekt Travel Journal propojuje módu a cestování, cílem je ukázat naše outfity v reálném světě. Módní přehlídkou dokážeme oslovit 500 zákazníků, ale film zhlédnou statisíce diváků. V tomto případě jsme potřebovali specifické barevné tóny, kontrasty moře a divokých útesů, ospalou rybářskou vesničku, mystickou atmosféru opuštěného kláštera nebo chlapské prostředí palírny whiskey Tullamore Dew, která se s oblibou pije na afterparty po našich módních přehlídkách. Současně bylo naším cílem upozornit na zajímavá a málo objevená místa. A toto vše jsme v Irsku našli, včetně přátelských a usměvavých lidí, kteří nám při naší práci pomáhali.

Myslíte si, že český zákazník toto pochopí a také ocení?

Máme přes 300 tisíc zhlédnutí s průměrnou dobou sledování 80 procent, což je u tříminutového videa skvělý výsledek. K tomu velmi pozitivní reakce na sociálních sítích. Rovněž mě velmi těší kladné reakce odborné veřejnosti, zejména lidí pracujících v médiích a marketingu. Odlišujeme se, kráčíme po nevyšlapané cestě a zákazníkům se to líbí a fandí nám.

Jak vůbec vaše marketingové oddělení došlo k takovému nápadu? Zadal jste jim ho, nebo kde se inspirovalo?

Hledali jsme nové možnosti estetického ztvárnění a představení našich kolekcí formou příběhu, který se odehrává na pozadí neokoukaných míst, která budou atraktivní pro naše zákazníky a třeba se tam budou chtít zajet sami podívat. Současně je to prostředí, které bylo tvůrcům kolekce inspirací pro její vznik.

S filmy jste začali v roce 2014, kdy jste „zapojili“ moderátora Leoše Mareše…

Po krátkém oživení spadla česká ekonomika začátkem roku 2013 opět do hluboké recese, což nám způsobilo značný propad tržeb. Situace byla daleko horší než v roce 2008 a my jsme se rozhodli, že nebudeme sedět s rukama v klíně a čekat, až se to samo zlepší. Věděli jsme, že máme skvělé kolekce, ale potřebovali jsme to říci více lidem a získat nové zákazníky. Měli jsme malý finanční polštář a ten jsme investovali právě do nové koncepce propagace značky. Začali jsme se učit využívat online marketing a hledali jsme novou tvář pro naše kampaně. A právě tehdy mi celkem neplánovaně přeběhl přes cestu Leoš. Spolupráce se rozjela a úspěch byl kolosální. Postupně jsme představili tři fashion filmy, které měly dohromady téměř jeden milion zhlédnutí. Cíle jsme dosáhli, prodeje nám začaly opět růst.

Dá se vyzkoumat, vypočítat, jestli a jaký má takový film dopad na prodeje?

Náš marketing v celé své šíři míří prioritně na emoce zákazníků, jedná se tedy o čistě imageovou reklamní podporu, a proto jsou možnosti měření velmi omezené. Zcela odlišná je však situace v online světě. Zde jsou možnosti měření a zkoumání čehokoliv téměř neomezené. Zpětnou vazbu dostáváme téměř okamžitě a ve spojení s naším online obchodem se dá docílit velmi zajímavých prodejních úspěchů.

Dále je důležité zdůraznit, že online kampaně ovlivňují návštěvnost našich obchodů. Většina zákazníků, kteří preferují offline nakupování a využívají naši službu krejčovských úprav, které provádíme přímo v našich obchodech, totiž nejdříve vybírá a prohlíží si, co si pořídí, online. Proto jsme zavedli tzv. online lookbook, kde si zákazníci mohou nové kolekce rychle a přehledně prohlédnout a vybrat, co se jim nejvíce líbí.

Bylo jednodušší a levnější natočit film v Irsku, anebo se spojit s Leošem Marešem?

To jsou dva různé přístupy, ale se stejným cílem, zasáhnout emoce potenciálních zákazníků. Oba dva koncepty byly velmi náročné, produkčně byl náročnější ten irský. Věděli jsme, že Leoše Mareše nechceme a ani nemůžeme mít navždy, a rozhodli jsme se v nejlepším spolupráci ukončit. Když jsme přemýšleli, co, jak a kam dál, tak jsme zjistili, že v českém showbyznysu nenajdeme novou tvář, která by nám mohla fungovat lépe než Leoš.

Leoš Mareš byl známý a zároveň v našich kampaních působil zcela přirozeně a důvěryhodně. To proto, že má módu rád a umí se v ní orientovat. Spojení Blažek–Mareš se během jedné sezony, tedy během půl roku, dostalo do povědomí obrovského množství lidí. To bylo skvělé, fungovalo to. Naším cílem bylo ukázat, že Blažek je trendy i pro generaci mileniálů, a díky tomu v našich obchodech začalo nakupovat hodně nových zákazníků.

Po předchozím úspěchu jsme do projektu Travel Journal šli s jasným uměleckým záměrem vymyslet nový koncept krátkého příběhu, jehož prostřednictvím představíme novou kolekci. Osvědčený realizační tým zůstal stejný, včetně režiséra Jakuba Jahna, a to bylo moc dobře, protože natáčení v Irsku s ohledem na tamní drsné počasí byl velký adrenalin, ale výsledek za to rozhodně stojí.

Dovolíte si říct, na co vyjde natočení filmu o Irsku a působení Leoše Mareše v barvách Blažka?

Promiňte, ale to v je v rovině obchodního tajemství.

I když jste nenašli novou tvář v showbyznysu, přesto jste se spojili se zajímavými osobnostmi. Ve vašem oblečení vystupuje jediný český basketbalista v zámořské NBA Tomáš Satoranský a také hudebník a zpěvák Jan Smigmator…

Jsem nadšený, že jsme s Tomášem před jeho odletem do zámoří prodloužili smlouvu na další rok. Znám se s ním osobně, líbí se mi, jak je skromný, přes to všechno, čeho dosáhl. A doufám, že toho má ještě hodně před sebou. S ohledem na jeho výšku 201 centimetrů je potřeba přistupovat k jeho šatníku individuálně, a proto je Tomáš ambasadorem naší prémiové služby šití obleků a košil na míru.

Satoranský tedy putuje po halách NBA v oblecích Blažek?

Ano, nejen v oblecích, ale i separátních blazerech nebo chinos kalhotách. Látky mu vybíráme z nejlepších italských kolekcí vlněných látek firem Loro Piana nebo Cerutti. Celkem od nás má šest kompletních outfitů na sezonu včetně kožených doplňků a bot. Zaznamenali jsme krásné ohlasy, jak to Tomášovi sluší. Zvlášť když se ukázal v jednom z našich smokingů se žakárovým vzorem, tak se ho spoluhráči ve Washingtonu vyptávali, odkud to oblečení má a kdo mu ho ušil. Proto přemýšlíme, že bychom další focení s Tomášem udělali právě ve Washingtonu, abychom měli vizuály z jeho prostředí, včetně nějaké afterparty kvůli autentičnosti, a možná nabídli služby našeho krejčovství rovněž některým jeho spoluhráčům.

Kromě Česka působíte i na Slovensku. Z Polska jste odešli, přesto, neuvažujete o nějaké zahraniční expanzi, třeba s pomocí Tomáše Satoranského do zámoří a do NBA?

(úsměv) S Tomášem máme za sebou první společnou sezonu, prodloužili jsme smlouvu, a jak jsem již řekl, uvažujeme, že pojedeme fotit do Ameriky. Takže nás samozřejmě takové věci napadají…

… zvlášť pokud se ho spoluhráči vyptávají, odkud má takové oblečení, tak není nic jednoduššího, než jim ho ukázat na místě.

Je to tak, ale nesmí se to uspěchat. Úspěšný přesah do zahraničí má rovněž naše spolupráce se swingovým zpěvákem Janem Smigmatorem, který je naším ambasadorem především pro kolekci Ceremony. Honza letos natáčel desku s Mitchem Winehousem (britský hudebník a otec zemřelé zpěvačky Amy Winehouse – pozn.) a Mitch obdivoval jeho smokingy. A za pár dnů už seděl v našem krejčovství. Tak jsme začali šít i pro Mitche Winehouse, který má svého krejčího v Londýně na Savile Row. Smoking Blažek mu seděl perfektně, tak si Mitch u nás objednal ušití dalších kousků a nakoupil několik párů bot a dalších doplňků.

Dynamika módního světa je opravdu závratná. Jaké novinky připravujete pro příští sezonu?

Nově jsme ke spolupráci na kampani pro kolekci jaro/léto přizvali světově proslulého módního fotografa Roberta Vana. Fotili jsme na Lanzarote a všichni se moc těšíme, až ty krásné obrázky pustíme do světa. V příštím roce také významně rozšíříme naši spolupráci s basketbalisty. Stali jsme se exkluzivním partnerem České basketbalové federace a budeme šít obleky a košile na míru pro celé české basketbalové mužstvo, které se probojovalo na mistrovství světa v Číně.

Už jen ta jména – Leoš Mareš, Tomáš Satoranský, Jan Smigmator, Robert Vano. Focení v Irsku, na Lanzarote. Blažkovi se daří?

Ano, prodeje nám rostou a v loňském roce jsme přesáhli hranici půlmiliardového obratu.

Nejlépe v historii?

Ano.

Ladislav Blažek (50)
Zakladatel módního domu Blažek a generální ředitel akciové společnosti Blažek Holding, ve kterém drží devadesátiprocentní podíl. Vystudoval strojní fakultu ČVUT v Praze. Je rozvedený, má tři dcery. Rád lyžuje a hraje golf.