Poklady drah v baráku na odstřel
Sběratelé či milovníci tradic by v kanceláři Petra Altmana na Horním nádraží zřejmě spráskli ruce radostí.
Náměstek přednosty provozního obvodu Karlovy Vary totiž shromažďuje vše, co připomíná minulost dráhy na Karlovarsku. Staré jízdenky, ruční návěsti, pečetidla, třaskavky. Visí tam i červená čepice, kdysi nedílná součást autority výpravčího. Všechno relikvie připomínající definitivní konec jedné éry.
„Rád jsem se jich ujal,“ směje se za pracovním stolem v kanceláři, která by klidně tak mohla být drážním muzeem.
V jedné z jeho vitrín leží také drážní telefon. Je mu více než padesát let. „Dostal jsem ho jako dárek od člověka, který pracoval u zabezpečováků. Telefon je funkční, ovšem nevím, jak by si s ním poradila digitální ústředna,“ vtipkuje.
Jedna ze skříní nalevo od jeho stolu je plná lepenkových starých jízdenek. Jsou jich stovky. V hromadě se ukrývá i jízdenka z Hájku do Karlových Varů. Ve své době stála čtyři koruny, průvodčí ve vlaku ji musel procvaknout kleštěmi.
„Dnes je jízdenka vyjetá z počítače, už to není ono,“ probírá se jízdenkami.
Na stěnách jeho kanceláře visí také třináct ručních návěstí, mezi nimi i ty, se kterými výpravčí vypravoval vlaky ze stanice. Cestující jim říkají laicky – plácačky.
„Ještě jedna je za skříněmi, kam spadla ze stěny. Až se budeme stěhovat, konečně se k ní dostanu,“ směje se.
Všechny předměty se s ním přestěhují. V době demolice stávající budovy do provizorních prostor, z nich pak do moderní nádražní budovy. Ta by měla v Karlových Varech stát už na konci roku 2013.
Horní nádraží - co dráhy slibují:
- demolice stávající budovy má začít ještě letos
- výstavba nové bude trvat rok a půl
- výstavba nové haly bude stát 46,5 milionu korun
- po dokončení půjde o nejmodernější drážní budovu v zemi
- hala i s lávkou bude nová, nástupiště však ne. K jeho rekonstrukci by mělo dojít v roce 2018