Pozor, tady si zničíte auto!

Redaktoři Sedmičky zmapovali stav silnic. V okrajových částech měst jsou samá díra.

Most, Litvínov / Kličkovat po zimě mezi dírami na silnicích v Mostě a Litvínově nemá smysl. Jsou všude. Některé jsou tak hluboké, že si řidiči mohou zničit auto během pár vteřin. „Stačí nešikovně vjet a můžete i urvat kolo,“ říká automechanik Jiří Macek.
Hned, jak roztál sníh, začaly mostecká i litvínovská radnice plánovat záplatování silnic. První na řadu přicházejí ty nejrušnější. „Velké výmoly jsou u kanálů. A pravidelně vznikají ve středu silnic. Když pokládají silničáři nový povrch, dělají nejdřív jednu půlku, pak druhou. Právě ve spoji se asfalt rozbíjí první,“ poznamenal litvínovský technik městských služeb Vladimír Kušička.

Na periferii trpí

Cesta Litvínovem v redakčním autě připomíná videohru, jejímž smyslem je dopravit nepoškozené auto do cíle. Čím užší silnice, tím častěji ji „oživí“ propadlina. „Jeďte až nahoru do Šumné, ale opatrně,“ směřuje Kušička redaktory, aby si vyzkoušeli, po čem musí lidé z údolí jezdit každý den. To ovšem není nic proti Písečné, další okrajové části Litvínova. Na tachometru dvacítka a před koly na první pohled neřešitelná překážka. Projet díru vpravo, která je sice hlubší než ta vlevo, ale má už obroušené hrany?

V Litvínově je tolik děr, že úředníci musí často vybírat, kterou silnici opravit a která to ještě vydrží. „Jako první opravujeme cesty v centru. Víme, jak špatné jsou silnice v okrajových částech, ale nejde vše najednou. Mrzí mě to, protože lidé, kteří bydlí třeba na Písečné, jsou stejnými Litvínovany jako ti v centru,“ povzdychl si Vladimír Kušička z městského úřadu.
Je to on, kdo navrhuje, které díry nechá město opravit. Do terénu vyráží s měřicím kolečkem a fotoaparátem. „Kde je přesně díra, si poznamenávám podle popisných čísel na domech,“ říká technik.

Píšou i turisté

Na výmoly jej upozorňují Litvínované, ale i turisté. „To nemůžu snad ani říkat, jak mi lidé do telefonu nadávají. Dělám úředníka už skoro rok, doposud jsem si na to nezvykl,“ pokrčil rameny Kušička ve chvíli, kdy vjíždíme do Bezručovy ulice. Na ní je vidět, že pouhé záplatování už nestačí. „Kde je asi nejhorší díra? Těžko se to vybírá, ale jedna hodně hluboká je ve Studentské ulici,“ upozorňuje technik. V tu chvíli projíždíme kolem jedné z autobusových zastávek a jízda připomíná vlnobití. „I to se musí zarovnat. V silnicích nejsou jen díry. Zvláště u zastávek se živičný povrch krabatí a vlní,“ poukazuje Kušička.

Nejhorší v Mostě

V Mostě jsme stejný pocit měli v jediné ulici, Pod Koňským vrchem. Je nejhorší ze všech silnic ve městě. Jezdí tam lidé na hřbitov, do rodinných domů, na tenis, do restaurace, na zahrádky. Jezdí tam i městská hromadná doprava. „Špatný stav ulice Pod Koňským vrchem komplikuje dopravní situaci. Po dešti se v zastávce Staré krematorium nahromadí v dírách obvykle tolik vody, že znemožní nástup a výstup cestujících. Autobusy na lince šestnáct tak musejí zastavovat mimo zastávku,“ okomentoval situaci ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Milan Dundr. Dodal, že kvalita silnice má vliv na technický stav vozidel, trpí nápravy, pérování a čepy, poškodit se mohou i pneumatiky. „Autobusy tam musí kvůli dírám jezdit pomalu. Zvyšuje se spotřeba pohonných hmot a spoje se dostávají do zpoždění,“ doplnil Milan Dundr.

Ředitel Technických služeb města Mostu Jan Syrový o této situaci nevěděl. Jmenoval několik ulic, které stihli po zimě opravit a které budou dělat každým dnem, ale ta Pod Koňským vrchem mezi nimi nebyla. „Sednu do auta a projedu ji, jestli říkáte, že je v nejhorším stavu v Mostě,“ reagoval na náš telefonát Syrový. Za hodinu volal zpátky. „Máte pravdu, je skutečně samá díra. Hned příští týden se do ní pustíme a největší díry opravíme,“ slíbil Syrový.

Mostecké technické služby mají od loňského roku vlastní frézu a opravy zvládají dvě party chlapů. „Jde to mnohem rychleji. Nemusíme čekat na zdlouhavá výběrová řízení,“ poznamenal Syrový. Že jde zaměstnancům technických služeb práce od ruky, je už na mnoha mosteckých silnicích vidět. „V centru jsme po Velikonocích dokončili velkou opravu Průchovy ulice u nákupního střediska Central. Právě teď jsme na hlavní třídě Budovatelů, kde spravujeme díry v obou směrech,“ sdělil vedoucí střediska komunikací technických služeb Jan Vodráška.
Technické služby postupně opravují Husovu ulici, ČSA, Okružní, je hotová ulice Opletala. Pro řidiče je nepříjemný průjezd Žateckou ulicí. „Zasloužila by si víc, zatím jsme ji opravili z nejhoršího,“ dodal Vodráška.