Renault Clio počtvrté: víme vše podstatné | E15.cz

Renault Clio počtvrté: víme vše podstatné

Renault Clio počtvrté: víme vše podstatné
Renault Clio IV
• 
ZDROJ: Autorevue.cz

Autorevue.cz
Jiří Duchoň

Automobilka Renault odhalila čtvrtou generaci svého Clia. Zatím bude jen jako pětidveřový hatchback

Model Clio byl představen v roce 1990 a o rok později se dočkal titulu Auto roku (COTY). V období mezi ukončením výroby modelu Renault 5 a náběhu produkce Twinga hrál roli základního modelu značky. S premiérou druhé generace Clia v roce 1997 k tří a pětidveřovým hatchbackům přibyl také sedan Renault Thalia.

Nový Renault ClioNový Renault ClioAutor: Autorevue.cz
Renault Clio IV: více stylu, méně verzí

Renault Clio třetí generace přišel na scénu v roce 2005 a přidal také praktičtější variantu kombi Grandtour. Za uplynulých dvacet let vzniklo v továrnách Renaultu po celém světě bezmála 12 milionů vozů řady Clio a nyní přišla řada na změnu. V pořadí již čtvrtá generace oslaví svoji oficiální premiéru na nadcházejícím autosalonu v Paříži.

Clio IV se stalo dílem nizozemského designéra Laurense van den Ackera, který se dosud proslavil především koncepčními studiemi. Do Renaultu nastoupil roku 2009, když odešel z Mazdy, kde se blýsknul třeba působivými kreacemi Mazda Ryuga nebo Mazda Hakaze. Pro Renault dosud vytvořil plejádu podobně zajímavých studií od Renaultu DeZir přes Renault Captur po crossover Renault R-Space.

Ale zpět k Renaultu Clio čtvrté generace. Dodáván bude prozatím pouze jako pětidveřový hatchback, který v rámci trendů posledních let disponuje klikami zadních bočních dveří skrytými decentně v rámech oken. Oproti generaci třetí má být nové Clio nižší a nabídne také širší rozchod kol, zároveň bude prý až o 100 kg lehčí. A to se počítá.

Linie jsou odvážnější, ale zůstávají docela střízlivéLinie jsou odvážnější, ale zůstávají docela střízlivéAutor: Autorevue.cz
Linie jsou odvážnější, ale zůstávají docela střízlivé

Interiér zrovna nehýří nápaditostí ani žádnou „značkovou integritou“, ale s povděkem lze kvitovat docela jednoduché, nijak přehnaně rozevláté linie inspirované údajně křídlem letadla. Středová konzole je tvořena lakovanou plochou nesoucí u lépe vybavených verzí (od Dynamique výše) sedmipalcový displej navigace a zábavní soustavy.

Přístrojový štít nese po stranách analogové stupnice otáčkoměru a palivoměru (zvláště ten posledně jmenovaný působí docela obludným dojmem a na své ohromné ploše by klidně ubytoval i teploměr chladicí kapaliny…) a uprostřed rozměrný displej digitálního tachometru. Logika rozmístění ovladačů tempomatu na ramenech volantu a rádia pod ním zřejmě od dosavadních zvyklostí žádných změn nedozná.

Clio chce nabídnout širokou škálu barevných kombinací karosérie i jejího interiéruClio chce nabídnout širokou škálu barevných kombinací karosérie i jejího interiéruAutor: Autorevue.cz
Clio chce nabídnout širokou škálu barevných kombinací karosérie i jejího interiéru

Standardem se má stát „chytrá“ audiosoustava s přehráváním CD i komprimovaných formátů, vstupy AUX a USB a připojením telefonu přes Bluetooth. U Renaultu chtějí zákazníkovi nabídnout mimořádně širokou nabídku prvků umožňující zvýraznit jeho vůz v davu. Řeč je především o různých barevných kombinacích čalounění a obkladů interiéru a doplňcích povrchu karoserie včetně bočních lišt či masky chladiče.

Renault Clio čtvrté generace bude vyráběn ve Francii (Flins) a Turecku (Bursa) a do Evropy zavítá ještě koncem letošního roku. Nejprve bude k mání jen se dvěmi motory. Tím základním má být zážehový tříválec s přeplňováním, objemem 0,9 l, výkonem 90 koní (66 kW) a točivým momentem 135 Nm, přičemž v průměru s ním má nové Clio vykázat průměrnou spotřebu 4,3 l/100 km.

Renault Clio IVRenault Clio IVAutor: Autorevue.cz
Renault Clio IV oslaví svoji premiéru letos v Paříži

Vznětový čtyřválec 1,5 dCi má být při shodném výkonu ještě hospodárnější, v průměru si řekne o 3,2 l/100 km. S počátkem roku 2013 se můžeme těšit také na zážehový čtyřválec 1,2 TCe s výkonem 120 koní (88 kW) a točivým momentem 190 Nm, jenž bude k mání také s šestistupňovým dvouspojkovým „automatem“ EDC.

Pomyslnou třešničkou na dortu se časem stane sportovně střižené provedení RenaultSport Clio poháněné zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l, který má dosahovat výkonu okolo 200 koní (147 kW).

Autor: Autorevue.cz, Jiří Duchoň
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!