Shakespeare frázuje jako hip-hopeři | E15.cz

Shakespeare frázuje jako hip-hopeři

Share on Facebook Messenger
Klicperovo divadlo přizvalo Braňo Mazúcha, aby se ujal režie komedie Marná lásky snaha. Premiéra bude 23. října.

Pro marnost čekání a na počest lásky, která se probouzí i navzdory zarputilým přísahám, přichází Klicperovo divadlo se smrští Shakespearovských slovních hříček v překladu Martina Hilského. Premiérou hudební komedie Marná lásky snaha se tak vrací k cyklu Bůh ochraňuj Williama Shakespeara. „Místní soubor je svým složením ideální pro realizaci této netradiční komedie, ve které Shakespeare hodně experimentoval,“ říká režisér Braňo Mazúch, který po třech letech, kdy v Hradci režíroval Pannu Orleánskou, přijal další pozvání do hradeckého divadla, kde budou 23. října herci nejen marně toužit po lásce, ale i tančit street dance a vtipkovat.

Proč jste se rozhodl právě pro komedii Marná lásky snaha?
Hra patřila k těm kusům, které zatím v rámci Shakespearovského hradeckého cyklu nebyly uvedeny. Druhým důvodem byla její problematičnost. Ona to totiž komedie je a zároveň není. William Shakespeare v této hře žánr komedie určitým způsobem mapuje, popírá, rozkládá a zpochybňuje. Prostě si s ním hraje. Shakespearovy komedie obvykle končí svatbou nebo happy endem.

Tentokrát se diváci svatby nedočkají?
Ne a nedá se mluvit ani o happy endu. Dokonce jsou tam i události tragického rázu, které do komedie vůbec nepatří. Jak už sám název napovídá, výsledný pocit je marnost. Hořkost a deziluze vystřídaly tradiční šťastný konec. Tím je ta hra zajímavá, znepokojující a tajemná.

Takže se diváci mohou těšit na trochu jiného Shakespeara?
To každopádně, protože každý Shakespeare je jiný. Marná lásky snaha navíc patří k jeho prvním komediím. Vyzkoušel si v ní různé básnické a dramatické formy a styly. Experimentoval, ověřoval si, co divadlo snese, a na co on jako autor má. Pak následovaly propracovanější a žánrově jednotnější hry.
Ve vašem pojetí dojde jistě i k netradičnímu propojení hudby, tance a mluveného slova.
Každá doba si žádá svého Shakespeara. Z tohoto hlediska bych se asi vyhnul pojmu netradiční. Naopak, propojení hudby, tance a slova je v této inscenaci ucelené. Muziku složil Daniel Fikejz. S dramaturgyní Magdalenou Frydrych Gregorovou jsme se původně bavili o tom, že by to mohl být muzikál. Nakonec jsme k úplné muzikálové formě nedospěli. Rozhodně to není na škodu věci. Marná lásky snaha je muzikální sama o sobě a není potřeba každé slovo hry zpívat. Taneční scény vycházejí z energie street dance. Na scénickém pohybu pracovala Jana Burkiewiczová a ve hře se objeví jak prvky hip hopu, tak freestyle battly.

Chcete tím nalákat do divadla i hodně mladé diváky?
Ano, ale samozřejmě tato inscenace nebude určena jenom pro mladé publikum. Jazyk hry je sám o sobě rytmický a propojení s moderními hudebními styly se přímo nabízí.

Humor ve hře, která je ovšem stará více jak čtyři sta let, je hodně založený na jazyku. Budou slovní hříčky a vtipné hlášky blízké i současnému divákovi?
Díky překladu Martina Hilského je to jazyk velmi živý a současný. Inscenace je také zasazena do současnosti. Vystupují tam sice princ a princezna, ale láska je téma nadčasové, a proto blízké i dnešnímu publiku. Současnost do hry vstupuje také díky energii moderních hudebních stylů.

Říkal jste, že je to jedna z prvních autorových her. Narazili jste i na nějaké „mouchy“, kterých se anglický dramatik dopustil?
Přešlapů je v prvních tištěných vydáních vícero. V této souvislosti se mluví o jisté zbrklosti samotného autora. Právě odhalování těchto nepřesností a chyb je ale velmi vzrušující a podnětné. Marná lásky snaha je strhující, i když ne ve všem má člověk jasno. Ostatně když by bylo už od začátku jasné, že tato lásky snaha bude marná, nikdy bychom se do ní po hlavě nevrhli.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.