Sklad Amazonu v Brně může ohrozit chybějící spojení s dálnicí D1

Amazon

Amazon Zdroj: CC BY 2.0: Sean MacEntee

Největší internetový obchod světa Amazon u Prahy a Brna vybuduje dvě obří logistická centra. Dohromady mají sklady do tří let od otevření vytvořit na 4000 dlouhodobých a dalších 6000 sezónních pracovních míst. U Brně se firma má hned první problém - chybějící sjezd na dálnici D1.

Ambiciózní plán na otevření obou center ještě ve druhé půli roku 2014 ale hned na začátku dostává trhliny. V Brně, kde má halu pro amerického obra postavit na Černovické terase developerská firma CTP, stále chybí sjezd na dálnici D1. Hrozí, že stovky kamionů denně zaplaví okolí.

„Nyní zkoumáme, jak příchod Amazonu dopravu v lokalitě ovlivní. Pokud by se ukázalo, že by to byla pro obyvatele neúnosná zátěž, tak by to mohlo projekt i ohrozit,“ řekl deníku E15 náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil. Projekt podle něj bude kvůli tomu potřebovat například ekologický posudek EIA.

Sjezd má být nejdříve za dva roky

O napojení Černovické terasy na D1 se mluví už téměř deset let. Sjezd se ale dostal mezi stavby, jejichž přípravu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před časem pozastavilo.

I kdyby se však okamžitě obnovila, nebude sjezd hotový dříve než za dva až čtyři roky, odhaduje náměstek primátora Brna. A mezitím si kamiony z Amazonu budou hledat cesty jinudy. „Slatina je přitom přetížená dopravou už teď,“ poznamenal náměstek Pospíšil. ŘSD se v úterý k záměru nevyjádřilo.

Pozemky, na kterých se má stavět, vlastní dosud zčásti město Brno. Radní už ale odsouhlasili záměr jejich budoucího prodeje společnosti CTP. Další část pozemků na Černovické terase získal developer v roce 2012 od armády za 112 milionů korun.

Pražský sklad nakonec u Dobrovíz

Pražská hala Amazonu má stát nedaleko letiště Václava Havla ve skladovém komplexu Panattoni Park Prague Airport developerské společnosti Panattoni. Areál je u obce Dobrovíz. Kamiony proudící do Amazonu budou moci v tomto případě využívat nedaleký sjezd na rychlostní silnici R6.

Ve stejném areálu v Dobrovízi už Amazon nedávno zahájil činnost v menším logistickém centru, které má na starosti zboží vrácené od zákazníků z Německa.

Nový sklad bude mít sto tisíc metrů čtverečních, a stane se tak největší transakcí na tuzemském trhu logistických nemovitostí poslední doby. Pro srovnání: největší nový pronájem skladů udělal letos v prvním pololetí dodavatel automobilek Grammer, který si v Žatci u developera CTP najal 32 tisíc čtverečních metrů.

Zóna v Jenči neuspěla

Developer Goodman chtěl Amazon dostat do průmyslové zóny v Jenči, která se nachází na západě od Prahy, rovněž na dohled od letiště. Přestože s Amazonem neuspěl, chce původem australský realitní konglomerát byznys v Jenči s jinými klienty rozvíjet dál.

Ačkoli detaily projektu v Dobrovízi zatím nejsou známé, je pravděpodobné, že parametry tamního skladu se nebudou příliš lišit od záměru, který platil pro Jeneč. Ten mimo jiné počítal ze strany developera s investicí kolem miliardy korun. V areálu bude pracovat nejméně tisíc lidí. Amazon chce nové logistické centrum otevřít ještě na podzim 2014.

Šéf Goodmanu Pelikán již dříve v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že termín je šibeniční. Současně naznačil, že Amazon chce takové nájemné, které developerovi velký výdělek neposkytne. To potvrzují další zdroje z trhu. Stavba je tak prý spíše věcí prestiže.

Jakub Pelikán: Hala pro Amazon je prestižní záležitostí. Přežijeme ale i bez ní