Správa komerčních objektů je více o kvalitě a rozsahu služeb

Spravovat komerční objekt je zcela jiné než spravovat bytové domy. Už jen proto, že komerční objekty se velmi liší například vybavením různými technologiemi či požadavky nájemníků. „U správy bytových objektů rozhoduje stále většinou pouze cena a ne kvalita poskytovaných služeb,“ říká Olga Matvijová, vedoucí oddělení Asset & Property Management společnosti King Sturge.

Před několika týdny jste se ujala nové funkce vedoucí správy nemovitostí. S jakými cíli?

Cílem mé činnosti je poskytovat v rámci společnosti King Sturge mezinárodním i tuzemským klientům komplexní kvalitní správu majetku a nemovitostí. Oblast asset managementu zahrnuje nejen standardní péči o nemovitosti, ale řadu dalších služeb včetně konzultačních a finančních. Vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem znám z vlastní zkušenosti činnost našich pracovních týmů a specialistů v oblasti managementu projektů, prodeje a pronájmu nemovitostí a odhadů a ocenění nemovitostí, což nám zajišťuje plynulou návaznost jednotlivých procesů naší činnosti ve vztahu ke klientům a spravovanému majetku.

Jaká jsou specifika správy komerčních nemovitostí?

Správa komerčních nemovitostí vyžaduje velmi individuální přístup, protože každý objekt má svá specifika, neexistuje objekt totožný s jiným objektem, jako tomu může být u rezidenčních domů. Moderní komerční nemovitosti obsahují velký podíl technologií a zařízení, o které je nutno řádně pečovat, provádět jejich údržbu, servis a dbát na jejich optimální provoz tak, aby bylo dosaženo optimálních úspor energií a nákladů. Je nutno projednávat s nájemci jejich požadavky na úpravu prostor, domlouvat případné změny nájemních smluv, vyhledávat vhodné nájemce, zájemce o koupi apod. U správy bytových domů pro SVJ a obce je dosud bohužel většinou jedním z nejdůležitějších kritérií cena a ne kvalita a rozsah služeb.

Jak změnila krize vztah nájemníků a správců nemovitostí?

Jaké služby nájemníci požadují nejčastěji a na jakých se naopak snaží šetřit?

Nájemníci vyžadují od správy rychlou a profesionální reakci na jejich přání a požadavky na helpdesk. V oblasti šetření jsou na prvním místě média a optimalizace jejich spotřeby. Majitelé i nájemci oceňují schopnost vyjednat nejvýhodnější tarify s dodavateli energií. Na dalším místě je snaha šetřit náklady na fyzickou ostrahu objektu, přičemž je podporována snaha o zdokonalení, zvyšování kvality a standardu elektronického zabezpečení prostor.