Před několika týdny jste se ujala nové funkce vedoucí správy nemovitostí. S jakými cíli?
Cílem mé činnosti je poskytovat v rámci společnosti King Sturge mezinárodním i tuzemským klientům komplexní kvalitní správu majetku a nemovitostí. Oblast asset managementu zahrnuje nejen standardní péči o nemovitosti, ale řadu dalších služeb včetně konzultačních a finančních. Vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem znám z vlastní zkušenosti činnost našich pracovních týmů a specialistů v oblasti managementu projektů, prodeje a pronájmu nemovitostí a odhadů a ocenění nemovitostí, což nám zajišťuje plynulou návaznost jednotlivých procesů naší činnosti ve vztahu ke klientům a spravovanému majetku.
Jaká jsou specifika správy komerčních nemovitostí?
Správa komerčních nemovitostí vyžaduje velmi individuální přístup, protože každý objekt má svá specifika, neexistuje objekt totožný s jiným objektem, jako tomu může být u rezidenčních domů. Moderní komerční nemovitosti obsahují velký podíl technologií a zařízení, o které je nutno řádně pečovat, provádět jejich údržbu, servis a dbát na jejich optimální provoz tak, aby bylo dosaženo optimálních úspor energií a nákladů. Je nutno projednávat s nájemci jejich požadavky na úpravu prostor, domlouvat případné změny nájemních smluv, vyhledávat vhodné nájemce, zájemce o koupi apod. U správy bytových domů pro SVJ a obce je dosud bohužel většinou jedním z nejdůležitějších kritérií cena a ne kvalita a rozsah služeb.
Jak změnila krize vztah nájemníků a správců nemovitostí?
Jaké služby nájemníci požadují nejčastěji a na jakých se naopak snaží šetřit?
Nájemníci vyžadují od správy rychlou a profesionální reakci na jejich přání a požadavky na helpdesk. V oblasti šetření jsou na prvním místě média a optimalizace jejich spotřeby. Majitelé i nájemci oceňují schopnost vyjednat nejvýhodnější tarify s dodavateli energií. Na dalším místě je snaha šetřit náklady na fyzickou ostrahu objektu, přičemž je podporována snaha o zdokonalení, zvyšování kvality a standardu elektronického zabezpečení prostor.