Stávka stále hrozí

Stávka pracovníků pražského doporavního podniku není zažehnaná. Odborářům se nezdá návrh primátora Béma dostačující. Dali proto městu čas do středeční půlnoci. Pokud do té doby nesplní všechy požadavky odborářů, městská hromadná doprava se v Praze zastaví.

Odborové organizace Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) se s krizovým štábem magistrátu neshodly ani na jednom ze sedmi dnes předložených požadavků. Novinářům to po jednání řekl zástupce odborářů Jiří Obitko. Odbory daly městu čas do středeční půlnoci, aby splnění požadavků slíbilo. Pokud se tak nestane, začnou jednat o vyhlášení stávky. Odbory chtějí vyhlášení stávky oznámit tři dny předem.

„Pokud nedostaneme od rady města jednoznačné stanovisko, které by posunulo jednání o konkrétních bodech, pak je po středě reálná stávka,“ uvedl Obitko.

Ředitel DPP Martin Dvořák ale po jednání řekl, že je přesvědčen, že stávka nebude. „Věřím, že se dohodneme,“ poznamenal. Podle Dvořáka zřejmě nebude problém s dofinancováním a s požadavkem na nastavení standardů kvality u všech dopravců na území Prahy. O ostatních bodech, které se týkají outsourcingu, se prý bude ještě jednat. Krizový štáb se má s odbory znovu sejít ve středu v poledne.

Krizový štáb pražské veřejné dopravy na dnešním odpoledním jednání připravil návrh materiálu k poskytnutí zúčtovatelné zálohy DPP ve výši 900 milionů Kč, který v úterý předloží do rady hlavního města. Do středy má být vyhotoveno posouzení vyčíslení prokazatelné ztráty DPP za první letošní pololetí nezávislými experty krizového štábu.

Radní Radovan Šteiner po dnešním jednání slíbil, že rada města v úterý projedná uvolnění 900 milionů korun pro dopravní podnik. Město také zadá společnosti Deloitte vypracování auditu, který by měl prověřit vyúčtování takzvané prokazatelné ztráty (tedy provozních nákladů) za první pololetí tohoto roku. „Deloitte do pátku prověří také přiměřenost výše prokazatelné ztráty za tři čtvrtletí,“ doplnil Šteiner. Podle něj pak tyto náklady budou podniku profinancovány stejně jako v předchozích letech.

Odbory pražského dopravního podniku žádaly kromě doplacení 1,9 miliardy korun na provozní náklady také odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing. Chtěli ukončení všech dalších projektů, jež směřují k vyčlenění některých činností z podniku.

Odboráři trvali také na zastavení plánovaného propouštění. Podle nich primátor Pavel Bém podniku slíbil, že veškeré úspory firmy vyplývající z organizačních změn v minulých letech půjdou opět dopravnímu podniku. Chtějí také, aby město nastavilo standardy kvality pro pražskou hromadnou dopravu, které by platily pro všechny dopravce na území Prahy. Podle odborářů DPP někteří jiní dopravci neposkytují tak kvalitní služby jako dopravní podnik.

Praha a dopravní podnik se neshodnou především na provozních výdajích. Firmě ale také chybí peníze na investice. Právě kvůli provozním nákladům se vyhrotil konflikt mezi městem a dopravním podnikem, odbory kvůli situaci připravují stávku.

Zatímco město se domnívá, že podniku by mělo přes sedm miliard korun na rok stačit, DPP argumentuje podepsanou smlouvou o objednávce, ve které je cena za rozsah veřejné dopravy vyčíslena asi na 9,1 miliardy korun. Podle Béma jsou služby dopravního podniku ale dražší než u konkurence. Mzdy zaměstnanců DPP prý navíc letos vzrostly o šest procent, což firmu stálo navíc 530 milionů Kč. Průměrná mzda v podniku je prý kolem 28.000 korun.

Na podporu odborářů DPP dnes vstoupily do stávkové pohotovosti odbory Dopravního podniku města Olomouce. Odboráře DPP podpořily také Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) a Koalice dopravních odborových svazů (KDOS). Podle ČMKOS je stávka oprávněnou akcí, zaměstnanci DPP totiž nemají doplácet na nezodpovědné jednání magistrátu.

KDOS současně vyzvala všechny zaměstnance dopravních firem, aby se „nenechali vmanipulovat do rolí stávkokazů“. „Situace, ve které se dnes nacházejí zaměstnanci Dopravního podniku hl. m. Prahy, může kdykoliv nastat v kterékoliv jiné dopravní firmě,“ stojí v prohlášení, podepsaném zástupci Odborového svazu dopravy, Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství ČR, Federace strojvůdců ČR a Svazu odborářů služeb a dopravy.