V neděli se otevřelo nové vídeňské Hlavní nádraží

Do částečného provozu bylo v neděli 9. prosince uvedeno nové Hlavní nádraží ve Vídni. Změna jízdního řádu se prozatím týká regionálních spojů, ale již v roce 2014 sem přivezou první cestující také vlaky z České republiky. Oznámili to zástupci projektu.

Poprvé projede vlaková souprava rakouskou metropolí z východní části do severní. Vídni dosud chyběl centrální železniční uzel a mezinárodní vlaky z různých světových stran přijížděly na tři koncová nádraží v různých částech města. Díky hlavnímu nádraží se zkrátí a zpříjemní cestování, protože k přestupu bude stačit přejít z jednoho nástupiště na druhé. Hlavní nádraží nahradí dřívější Jižní nádraží, které představovalo konečnou pro jižní a východní trať. V roce 2012 se podařilo obě historické železnice vzájemně propojit, což podle odhadů ušetří cestujícím až 40 minut při přestupech.

Od prosince 2012 nahradí částečně otevřené nádraží provizorní stanici „Wien Südbahnhof (Ostbahnhof)“, která v letech 2009-2012 nahrazovala chybějící nádraží. První mezinárodní vlaky, které budou obslouženy na hlavním nádraží, spojí Vídeň s Bratislavou. Spoje na trase Bratislava/ Pertžalka-Wien Südbahnhof/ Ost budou spojeny s někdejší tratí Wien Meidling-Deutschkreutz, díky tomu se zjednoduší spojení mezi Slovenskem a Maďarskem, ale také Balkánským poloostrovem nebo Tureckem.

Síť městské rychlodráhy bude díky otevření stanice „Wien Hauptbahnhof“ přehlednější. Počet linek se z původních 13 sníží na devět. Trasy S5/S6 „Wiener Meidling-Pottendorfer Linie-Wiener Neustadt“ a S80 „Wien Südbahnhof/ Ost-Hirschstetten“ budou integrovány do nové linky s označením S80, která nabídne dojíždějícím z východních a jižních okrajů města přímé spojení s centrem. Podle nových jízdních řádů bude na pozměněné trase jezdit také linka S 60. U této příležitosti budou přejmenovány dvě stanice rychlodráhy a metra. Ze zastávky „Wien Südtiroler Platz“ se stane „Wien Haupbahnhof“ a „Wien Südbahnhof“ změní název na „Wien Quartier Belvedere“.

S železničním projektem souvisí i přestavba celé městské čtvrti nazývané jako „BahnhofCity“. V areálu bude postaveno 5000 bytů, 550 000 čtverečních metrů kancelářských a nebytových prostor, podzemní garáže a kampus se školkou a školou. Práci by tu mělo najít zhruba 20 000 lidí.