Věřím, že u soupeřů nějaký respekt mám, říká Abaja před sezonou

Jiří Vlček
Brněnského jezdce Karla Abrahama čeká druhá sezona v MotoGP. Letos je optimističtější.

Loňský vstup do královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů mohl mít Karel Abraham náročnější jen stěží.

„Je tu daleko víc lidí, kteří si podle výsledků zaslouží jezdit v MotoGP. Zatím toho moc neukázal,“ rýpnul si do českého jezdce před sezonou například současný mistr světa Casey Stoner.

Abraham přezdívaný Abaja však prostořekého Australana překvapil. A nejen jeho. Jako nejmladší účastník seriálu dojel dvakrát sedmý a v konečném pořadí si zajistil čtrnácté místo z dvaadvaceti. Jen o šest bodů prohrál boj o titul nováčka roku. A to ještě doplácel na výkonnost stroje Ducati. „Letos máme novou motorku a věřím, že se budeme v průběhu sezony zlepšovat. Jsem optimističtější než loni,“ říká dvaadvacetiletý závodník před začátkem nové sezony, která odstartuje už příští víkend v Kataru.

Nová sezona je na startu. Půjde do ní jiný Karel Abraham než ten, který loni nastupoval coby nováček?

Bude to jiné, ale o menších nervech se nedá moc mluvit. Celá MotoGP se hodně proměnila, máme úplně jiné motorky typu CRT (pozn. red. levnější typ motorek v kubatuře MotoGP částečně založený na produkčních strojích). Testy něco napověděly, ale pořád jdeme do prvního závodu s tím, že to může dopadnout jakkoliv. Za rok v MotoGP jsem hodně zkušeností nabral, ale pořád jsem ve srovnání s ostatními jezdci nováček.

Po loňské sezoně jste říkal, že chcete dojíždět do desátého místa. Je to letos reálné?

Pokud se podíváme na složení startovního pole a výsledky testů, tak ano. Důležité je zajíždět stabilně slušné výsledky a mít taky trochu štěstí. Loni mi pár závodů, které mohly dopadnout hodně dobře, nevyšlo kvůli technickým problémům nebo smolným pádům. Musíme doufat, že letos to bude lepší.

Loni vám na startu moc lidí nevěřilo. Někteří jezdci si mysleli, že do šampionátu nepatříte. Změnila se vaše pozice, přesvědčil jste je o svých kvalitách?

To byste se měl zeptat spíš jich. Já věřím, že nějaký respekt mám a že jsem ukázal, že do MotoGP patřím. Myslím, že ostatní jezdci mě berou jako každého jiného soupeře.

Jak vůbec vycházíte s jezdci, jako je Rossi, Stoner a další hvězdy?

My spolu nijak nepřicházíme do styku. S Valentinem se občas vidím, míváme boxy vedle sebe, takže spolu prohodíme pár slov. Se Stonerem se moc nebavím, není tajemství, že loni jsme spolu měli trochu konfl ikt v Mugellu, i když jsme si to pak vyříkali.

Jen o fous jste nevyhrál titul nováčka roku. Mrzí vás to s odstupem času?

Mrzí mě to pořád a hned tak nepřestane. Na druhou stranu jsem rád, že jsem s Crutchlowem ve Valencii bojoval o čtvrté místo. Mohl jsem se na ten souboj vykašlat a v klidu si dojet pro šesté místo, ale o tom závodění není. Hodit to za hlavu je ale těžké.

Jste rád, že se pro letošek podařilo zajistit závod v Brně, když se vám tam tradičně nedaří?

Těším se na první závod, těším se na své oblíbené závody na okruhu Laguna Seca a na Phillip Islandu. Za záchranu Brna jsem samozřejmě moc rád, protože ten závod přece není kvůli mně, ale kvůli těm víc než sto tisícům fanouškům. A já budu doufat, že se mi letos tu smůlu v Brně podaří zlomit.

Co vám napověděly dosavadní testy? Naposledy v Jerezu jste skončil dvanáctý. Loni jste bojovali s výkonností stroje, která nebyla nejvyšší. Jak to bude letos v porovnání s konkurencí?

Teď v Jerezu se nám podařilo snad najít docela dobré nastavení, takže jsem zvědavý, jak to v Kataru zužitkujeme. Ducati od podzimu postavila úplně novou motorku, takže máme co dohánět. Věřím ale, že během sezony se budeme zlepšovat. Ve srovnání s loňskem jsem určitě optimističtější.

Před Španělskem jste jezdil také v Malajsii. Jak se trénuje v takových vedrech? Musí to být velký nápor na fyzičku.

V Malajsii jsem odjezdil jen první testy, před těmi druhými jsem se zranil a bohužel je vynechal. Malajsie je kvůli vysoké vlhkosti extrémní, na druhou stranu alespoň na začátku sezony prověří fyzičku. V tom je klíčová zima, kdy chodím do tělocvičny, zajdu si na squash a zaplavat si. Baví mě motokros, takže si na motorce zajezdím i v zimě.

Co vlastně zapříčinilo vaše zranění, kvůli kterému jste vynechal druhý test v Malajsii?

Při jednodenních soukromých testech Ducati v Jerezu jsem měl nepříjemný pád, nejspíš kvůli olejové skvrně na trati. Dopadl jsem hodně tvrdě a naštípnul si lopatku. Kvůli rehabilitaci jsem navíc nemohl naplno trénovat ani před testy v Jerezu. Teď je snad vše v pořádku, ale ztráta tří testovacích dnů je znát.

Počítám, že pády už berete jako samozřejmost. Dá se naučit, jak se při nich zachovat, aby se minimalizovalo riziko?

Jako samozřejmost je neberu. Vím, že padám hodně, a štve mě to, ale prostě to tak mám. Loni to bylo částečně dané i problémy s motorkou, které podkluzovalo přední kolo. To pak nejsem schopen ovlivnit, jestli dojedu. Když motorka uklouzne, nedá se to zachránit.

Teď v Jerezu vám shořela půlka motorky. Kolik vlastně spotřebujete za sezonu motorek, kombinéz a dalšího vybavení?

Náhradních dílů spotřebujeme spoustu, přesně vám to neřeknu. Jen motorů je ale za sezonu šest. Některé součásti měníme pravidelně, takže máme v týmu jednoho člověka, který se stará jen o logistiku náhradních dílů. A dost dílů spotřebují pády.

Když se daří, snažíte se vydržet s jednou kombinézou a helmou co nejdéle?

Většina věcí se musí měnit bez ohledu na to, jak se daří. Boty měním automaticky, kombinéz se snažím střídat méně. Helmu samozřejmě měním po každém pádu. Pro jezdce je to spotřební zboží, žádný citový vztah si k vybavení nepěstuji.

Co ostatní rituály? Jste jak gólman v hokeji, nebo si na tyhle pověry nehrajete?

Vím, že někteří jezdci rituály mají, že s sebou vozí talismany. Já nic takového nemám. A i kdybych měl, tak to nemůžu říci.

Kromě mistrovství bojujete i na druhé frontě.

Teď dodělávám bakalářku a na začátku léta půjdu ke státnicím, takže doufám, že se všechno vydaří.

KARIÉRA V DATECH

2001

• Přebor ČR minibike 40, 4. místo
• Evropský pohár minibike 40, 14. místo

2002

• Přebor ČR minibike 40, 2. místo
• Evropský pohár minibike 40, 8. místo

2003

• Mezinárodní MČR kategorie 125 ccm Junior, 3. místo
• Mistrovství Evropy 125 ccm, 27. místo

2006

• Mistrovství světa silničních motocyklů 125 ccm, 24. místo (8 bodů) Aprilia

2007

• Mistrovství světa silničních motocyklů 250 ccm, 16. místo (31 bodů) Aprilia

2010

•Mistrovství světa silničních motocyklů Moto2, 10. místo (96 bodů) RSV/FTR

2011

• Mistrovství světa MotoGP
• 14. místo (64 bodů) Ducati

KAREL ABRAHAM

• Věk: 22 let, narozen 2. ledna 1990 v Brně
• Bydliště: Brno, Žebětín
• Výška: 181 cm
• Váha: 72 kg
• Největší úspěch: v roce 2010 v kategorii Moto2 zvítězil v posledním závodě sezony ve Valencii, stal se tak třetím Čechem v historii, kterému se povedlo vyhrát závod GP
• Vzor: Valentino Rossi
• Škola: studuje právo na vysoké škole v Brně
• Oblíbené sporty: motocykly a adrenalinové sporty - potápění a parašutismus
• Koníčky: počítače, střelba a zbraně
• Zajímavost: jako malý závodně lyžoval, na motorku se posadil až v jedenácti letech