Vyroste další kruhový objezd. Už čtvrtý

Frekventovaná žďárská křižovatka v lokalitě u Ivana se začne měnit už za několik týdnů. Dopravu ztíží chybějící propojka.

Ztrácíte nervy na žďárské křižovatce u Ivana? Minimálně do konce roku budete muset vydržet. Frekventovanému místu má ulevit kruhový objezd, ve Žďáře v pořadí už čtvrtý. A je jasné, že v odpolední špičce bude při přestavbě ještě hůře. Firma Colas zahájí práce už během několika nejbližších týdnů. Řidiči si budou muset zvykat i na objížďku kolem střední zdravotnické školy.
„Nevíme, jestli začneme už v březnu, ale určitě to bude nejpozději v dubnu, přesný harmonogram ještě nemáme. V týdnu nás ještě čeká jednání s městem,“ řekl vedoucí provozu žďárské pobočky Colasu Jiří Hladík.

Statistiky mluví jasně: na křižovatce neumírají řidiči ani chodci. Většinou jde jen o „ťukance“, když jeden řidič druhému nedá přednost. „Ale když už se něco takového stane, je pak velký problém s průjezdností,“ říká vedoucí žďárského dopravního inspektorátu Jan Kostečka. „Kruhová křižovatka je mnohem bezpečnější,“ dodává jednoznačný argument.

Nová kruhová křižovatka vyřeší klíčový uzel směrem k firmě Žďas a nádraží. V dopravní špičce bylo téměř nemožné odbočit z vedlejší silnice vlevo. Přes křižovatku navíc denně proudí tisíce chodců. Jak moc ale plynulost dopravy po vybudování kruhového objezdu ovlivní sousední světelná křižovatka u Conventu, nikdo nedokáže přesně říci. „Každopádně je jisté, že kombinace kruhové a světelné křižovatky je vhodnější než dvě klasické křižovatky,“ tvrdí šéf žďárské dopravní policie.
Na spojnici ulic Nádražní, Smetanova a Strojírenská začnou nejdříve překládky inženýrských sítí.
„Budeme postupovat tak, aby to co nejméně omezilo provoz. Vždycky bude část křižovatky zavřená a část průjezdná,“ vysvětluje Jiří Hladík.

Řidiči budou muset využívat objízdnou trasu, která povede kolem střední zdravotnické školy na Smetanovu ulici, kam nemůžou těžká nákladní auta. Plány hodně ztížily dvě věci – chybějící propojka za finančním úřadem a zpoždění výstavby víceúčelového domu na lukrativním pozemku před zdravotnickou školou. „Ideální by bylo, kdyby už byla propojka hotová,“ lituje Kostečka. „Je to velká škoda,“ přidává se zástupce Colasu.

Město už sice svou část propojky vybudovalo, zbytek ale zatím zůstal jen na papíře. Plánovaný obchodní dům a druhá půlka spojovací silnice stále chybějí.
Navíc odložení výstavby PLF domu u zdravotní školy zkomplikovalo financování čtvrtého objezdu, protože se soukromý investor zavázal zaplatit pět milionů korun z téměř 11,5milionového rozpočtu stavby.

„Naštěstí nám vyšla vstříc firma Colas, která bude kruhový objezd stavět. Nabídla nám řešení formou vnitřního úvěru. Termín splatnosti pro částku do výše pěti milionů korun je ochotna odložit až do 30. dubna 2011, do té doby to zafinancují sami,“ vysvětlil žďárský starosta Jaromír Brychta.