Z Opavy do špičkové italské stáje
Sen většiny malých kluků o závodění na rychlých strojích se Zdeňkovi Grómanovi začal plnit už v osmi letech, kdy společně s otcem vyráželi na první motokárové závody. Teď už patří do špičky světových motokárových jezdců.
„Na konci první sezony se k nám přidala ještě sestra. V počátcích bylo zásadní, že jsme měli tolerantního, hodného a zapáleného tatínka. Pak nesměla chybět velká chuť, protože pořád trénujeme a vše podřizujeme sportu. Volný čas vlastně žádný nemáme,“ zamyslel se Zdeněk Gróman, který si už vyzkoušel i pilotování klasické formule.
„Byla to součást testování RedBullu a týmu SG Formula. Byl to nepřekonatelný zážitek. I nižší Formule Renault 2.0 funguje skvěle. Přítlak v zatáčkách a přetížení je fyzicky celkem náročné, nicméně nezaměnitelné. Stejně jako brždění z rychlosti přesahující 220 kilmetrů v hodině,“ zasnil se Gróman.
Jeho hlavní parketa jsou ale zatím pořád motokáry, kde má za sebou dlouhou řadu úspěchů. „Nejcennější jsou pro mě úspěchy na evropské a světové úrovni. V roce 2009 to bylo třetí místo v serii WSK v kategorii SuperKartFormula, což je prakticky Formule 1 mezi motokárami. Dále vítězství na Margutti cupu v Itálii. Jsem rád, že moje jméno bude zapsáno mezi dalšími vítězi Memoriálu Andrea Marguttiho, jako jsou Giancarlo Fisichella nebo Robert Kubica,“ doplnil Gróman. Vítězství na italské trati má pro Zdeňka Grómana vůbec zvláštní místo mezi medailovými zářezy.
„Byl to jednoznačně nejemotivnější závod. Ještě nikdy mi takové množství lidí nepotřáslo rukou,“ zavzpomínal Gróman.
Setkání s Michaelem Schumacherem
Zkušenosti s nejlepšími piloty Formule 1 má ale mladý závodník i naživo. Osobně se potkal třeba s fenomenálním Michaelem Schumacherem. „Bylo to na testování na trati nedaleko Milána. Je to určitě skvělý člověk a velký profesionál. I když se mu po návratu do Formule 1 nedaří, stále je nejlepší. Snad se s ním ještě setkám. Letos jsem přestoupil do továrního týmu, který se podílí na jeho závodech v motokárách,“ doplnil Gróman. Mladý jezdec i se sestrou Terezou se stal jezdcem italského týmu Kosmic, který od obou bude čeká adekvátní výsledky. „Tým Kosmic v sezoně 2010 vyhrál nejeden světový šampionát. Takže od nás očekávají asi hodně. To nic nemění na tom, že já jsem letos plně motivovaný a udělám pro výsledek maximum,“ uzavřel Gróman a platí to i pro jeho sestru Terezu. Ta sice měla úspěšné období kdy usedala do kokpitu formule, za volantem motokáry se ale mladá závodnice cítí nejlépe. „V roce 2006 jsem přesedlala do kategorie Národní Formule 1400-Van Dimen. Nejvýraznější rozdíl oproti motokárám byl asi v rychlosti. Na autodromu v Brně jsem na cílové rovince jezdila rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině. Bylo mi patnáct a byla jsem nejmladší závodnice v těchto vozidlech v celé historii českého automobilového sportu,“ uvedla Grómanová. I když byla ve formuli celkem úspěšná, motokáry jsou její závodnické povaze bližší. „Závodění ve formulích mě nenaplňovalo kvůli nízké účasti dalších jezdců, a proto jsem se rozhodla vrátit se k motokárám a věnovat se jim na evropské a světové úrovni,“ dodala Grómanová, která se na trati neztratí ani mezi staršími muži. „V roce 2008 jsem nabírala zkušenosti v mistrovství světa v Macau v Číně. Tehdy jsem v dešti dojela čtyřiadvacátá, a byla tak nejlepší žena na světě,“ vzpomíná Tereza. Mladá závodnice poprvé usedla za volat motokáry v roce 1999. „Začátky v automobilovém sportu jsem prožila na motokárách Comer 60. První sezona byla hodně těžká ale další rok se to už změnilo. Začala jsem vyhrávat měřené tréninky probojovat se mezi samými kluky ve třídě Comet 80,“ uzavřela Grómanová.