Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Monstra skupiny B ze zlaté éry rally

Monstra skupiny B ze zlaté éry rally Zdroj: Autorevue.cz

Monstra skupiny B ze zlaté éry rally
Monstra skupiny B ze zlaté éry rally
Monstra skupiny B ze zlaté éry rally
Monstra skupiny B ze zlaté éry rally
Monstra skupiny B ze zlaté éry rally
18 Fotogalerie
Milan Lažanský

Skupina B je považována za nejatraktivnější období světové rally. Pětisetkoňové speciály se však ukázaly jako příliš nebezpečné, a tak byly po řadě havárií právě před 30 lety zakázány.

Historie skupiny B v automobilových rallye začala v roce 1982. Tehdy mezinárodní automobilová federace vypsala nová pravidla, která umožňovala stavbu speciálů, které se sériovými vozy neměly téměř nic společného.

Už o rok dříve přišlo Audi se svým speciálem Quattro s pohonem všech kol, díky kterému bylo oproti konkurenčním Opelům Manta ve výhodě. Zejména to platilo o šotolině. Přesto se odehrával těsný souboj. Nechybělo mnoho, a svět v tomto roce znal první mistryni světa - Michéle Moutonovou. Celkové vítězství však bral Walter Röhl s Opelem.

V témže roce se představil i první plnokrevný speciál skupiny B - Lancia 037. Její plný potenciál se však projevil až o rok později. Lancia tehdy dokázala využít přechodného období do nástupu nové generace čtyřkolek ve svůj prospěch. Vedle nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností byl velkou výhodou snadný servis vozu. K motoru byl dobrý přístup díky výklopné zádi. Agregát byl navíc přeplňován kompresorem, což umožnilo jezdcům, v čele s navrátivším se Walterem Röhlem, využívat plynulejšího zátahu, než měla konkurence s turbodmychadly.

Bitva mezi Lancií a Audi neustávala další dva roky. Mezitím Audi představilo vylepšenou verzi S1. V roce 1984 však přišel Peugeot se svou 205 T16. Projekt se rozběhl už v roce 1981. Francouzský tým se během vývoje mohl poučit z chyb konkurence a postavil lehký kompaktní vůz s motorem a převodovkou uprostřed vozu napříč. Výhodou této koncepce bylo nízké těžiště vozu a jeho zpevnění.

Pětisetkoňový Peugeot se pořádných úspěchů dočkal v sezoně 1985. Lze dokonce říci, že Francouzi svou konkurenci přímo ponížili. Vozy se lvem ve znaku dominovaly od ledna do srpna 1985 na sedmi z devíti rally započítávaných do seriálu mistrovství světa.

Nejvážnějším soupeřem Peugeotu byl pochopitelně obhájce titulu Audi. Obludně těžké Quattro s motorem vpředu však kompaktní dvěstěpětce nestačilo. Nepomohlo ani zkrácení rozvoru, navýšení výkonu na 510 koní a přesunutí mnoha komponentů na záď vozu. V půlce sezony navíc Francouzi představili druhou evoluci Peugeotu 205 T16, která byla výkonnější a lehčí, čímž se rozdíl znovu zvýraznil.

Ročník 1985 však kromě dominance francouzského týmu znamenal i velké technické inovace. Ve vozech se začalo objevovat například vstřikování vody do spalovacího prostoru, ostřikování mezichladiče stlačeného vzduchu a brzd vodou, řízení teploty tlumičů pérování, poloautomatická šestistupňová převodovka, sofistikované diferenciály a účinné aerodynamické prvky.

Technický vývoj doprovázel i představení nových vozů skupiny B. V závěrečné soutěži sezony startovaly dva nové vozy. Britské MG Metro 6R4 a dlouho očekávaná Lancia Delta S4, první italská čtyřkolka v soutěži. Lancia ihned při prvním závodě získala první dvě místa, třetí místo brali taktéž nováčci z Británie. Již v tomto roce bohužel na korsické rally zemřel Attilio Bettega po nárazu do stromu.

Motoristická veřejnost se však ročníku 1986 nemohla dočkat. Vždyť k úspěšnému Peugeotu a stále bojujícímu Audi se naplno připojilo duo nových vozů z poslední rally loňské sezony. Na první rally sezony navíc startovali další dva nováčci - Citroëny BX 4TC, na další soutěži pak debutovaly Fordy RS 200.

Příliš silné vozy však pro skupinu B znamenaly záhubu. K těžko ovladatelným strojům se ještě připojila z dnešního pohledu nulová bezpečnostní opatření. Zástupy diváků tradičně uskakovaly před řítícími se vozy na poslední chvíli, což se vymstilo na tehdejší Portugalské rally.

Hned na úvodní vložce vylétl z trati do diváků domácí jezdec Joaquim Santos s Fordem RS 200. Na místě tragédie zůstali tři mrtví a několik dalších diváků bylo zraněno. Tovární jezdci za těchto podmínek odmítli pokračovat v soutěži. Značka Audi se po této události dokonce stáhla ze seriálu mistrovství světa.

Další neštěstí se odehrálo opět na korsické rallye. Henri Toivonen suverénně vedl až do okamžiku, kdy vylétl ze silnice. Jeho lancia plná vysokooktanového benzinu při nárazu do stromů explodovala. Toivonen i jeho spolujezdec Sergio Cresto ve vraku uhořeli. Tým Lancia stáhl zbývající posádky ze soutěže.

FIA tehdy oznámila, že nebezpečné vozy skupiny B nebudou od příštího roku připuštěny na start rally, což znamenalo konec této slavné éry. Zbytek smutné sezony se nesl ve znamení souboje mezi týmy Lancia a Peugeot. Posledními mistry byli Francouzi v čele s Juha Kankkunenem. Naposledy mohli diváci vidět tato superauta 7. prosince 1986, kdy vítězně projel cílem tehdejší Olympus Rally v USA Marku Allén na Lancii Delta S4 .

V následujícím roce nahradily výkonné speciály s motorem uprostřed a karbonovými karoseriemi mnohem střízlivější auta skupiny A s polovičním výkonem. Nevyužitá "monstra" se pak mohla účastnit jen několika málo podniků, například Pikes Peaku či Dakaru.