Komentář Viliama Sivka: Nelze milovat turismus jen tehdy, když všem nese

Restaurace bez hostů.

Restaurace bez hostů. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Restaurace bez hostů.
Restaurace bez hostů.
3
Fotogalerie

Každý, kdo má svou obživu a pracovní místo navázané na cestovní ruch, potvrdí, že program Antivirus byl nejdůležitější pomocí pro všechny zaměstnavatele z oboru. Prodlouží ho vláda v takzvaném režimu B, stihne ho nahradit novým kurzarbeitem?

Tohle není kvíz na Silvestra, ale zásadní problém statisíců lidí z hotelů a všech návazných profesí. Pokud vláda nesplní slib, který dala Fóru cestovního ruchu a ostatním podnikatelům, a program Antivirus v režimu B zruší, se všemi příslušnými důsledky skončí většina firem. Co udělaly, že si zaslouží takové zacházení? Vysvětlení je cynické: „Hotely jsou možná prázdné, ale vláda je nezavřela.“

Dopady současné krize v oblasti turismu se často vypočítávají jen skrze restaurace a hotely. V užším smyslu slova zaměstnává cestovní ruch jenom v Praze 74 000 lidí, z nichž zhruba polovina už přišla, anebo velmi brzy přijde, o práci. Ale přemýšlí někdo o složitém předivu návazných vztahů? Ztráty hotelů, byť třeba jen pražských, nejsou jenom ztrátami hotelů a projevují se okamžitě v celé zemi: ve Vlašimi, v severních Čechách, na Moravě, všude. Spočítal někdo, kolik lidí přijde o práci jen kvůli tomu, že hotely zkrachují? Fórum cestovního ruchu ano. Číslo, zahrnující pekárny, prádelny, soukromé dodavatele potravin, tlumočníky, řidiče, průvodce a mnohé další se blíží půl milionu. Nezapomeňme: hotely nejsou neschopné, jen jim chybí nějakých 10 milionů zákazníků. A ne vlastní vinou.

Na podobných krizích, jako je ta dnešní, je nejhorší následná válka obětí. Kdo je na tom hůř? Komu pomoct a komu ne? Kdo má mít výjimky? My nepláčeme ani netvrdíme, že jiné oběti jsou na tom líp. Jednáme: Fórum cestovního ruchu připravilo vlastní, letos již druhý, „Záchranný plán cestovního ruchu ČR COVID 2020“ pro druhou vlnu epidemie a vyzvalo vládu, aby se touto inspirací vážně zabývala.

Motto příštích dnů je jasné. Má hluboký smysl, aby si (nejen) hotely „sáhly“ na nový program Antivirus, ať už se bude jmenovat jakkoli. Brzy to celé společnosti vrátí. Přísunem peněz, reklamou v zahraničí, kontakty s vyspělým světem.