Turisté houfně ruší pobyty v hotelích. Největší propad rezervací je v Praze

Hoteliéři trpí. (ilustrační foto)

Hoteliéři trpí. (ilustrační foto) Zdroj: Hotel Esplanade

Pražské hotely jsou nyní poloprázdné (ilustrační foto).
Například pražský Hotel Perla v ulici Perlová otevře až na jaře 2021.
Turisté se do Prahy nehrnou.
Firmy odkládají konference na příští rok.
Trpí nejen hotelnictví, ale i navázané odbory typu dodavatelů kosmetiky nebo prádelen.
6
Fotogalerie

Zhoršující se statistiky ohledně koronavirové pandemie přivodily další ránu tuzemským hoteliérům, a to zvláště v turistických destinacích. Návštěvníci hromadně ruší rezervace pokojů na další měsíce a nové rezervace nepřicházejí. Podle některých provozovatelů je situace ještě horší než na jaře.

„Jakmile se objevila Česká republika na seznamu rizikových zemí, hoteliéři začali hlásit opět storna rezervací, a to nejen od cizinců, ale také od domácí klientely,“ komentovala situaci manažerka poradenské společnosti Pomáháme hoteliérům Radka Telyčková.

„Dříve měli hosté své rezervace předplacené, takže s radostí přesouvali na později. Nyní, protože je poptávka mizerná, hotely uplatňují minimální storno poplatky. Je tedy jednodušší rezervaci zrušit, než ji přesunout na náhradní termín,“ dodala. Firmy podle konzultantky ruší podzimní akce a přesouvají je na jaro 2021.

„Počet storen provedených během září je meziročně o čtvrtinu vyšší. Paradoxně v Praze je absolutní počet storen menší než loni, ale to je dáno obrovským propadem celkového počtu rezervací,“ řekl Pavel Kotas, generální ředitel společnosti Previo, která je předním poskytovatelem hotelových systémů v Česku.

Za zbytek republiky je podle Kotase počet zrušených objednávek až o padesát procent více než loni. Obsazenost hotelů přitom byla už před současnou druhou vlnou pandemie o desítky procent nižší než v minulých letech

 „Vývoj epidemiologické situace se na obsazenosti hotelu a počtu rezervací odrazil velmi. Bohužel to cítíme ještě výrazněji než během první vlny,“ uvedl generální ředitel luxusního hotelu Four Seasons Hotel Prague Martin Dell. 

„Nejedná se pouze o současnou nízkou obsazenost hotelu, ale zejména o téměř pozastavení rezervací ze zahraničí do konce roku. Jsme vděční, že se k nám vrací Češi a nadále využívají naší speciální nabídku,“ podotkl.

Podobně je na tom i konkurence. „Za celou skupinu Pytloun Hotels musím konstatovat, ze ačkoliv prázdniny byly z hlediska rezervací a tržeb pozitivní, v září to je přesně naopak,“ sdělil majitel sítě Pytloun Hotels Lukáš Pytloun. V Praze firma eviduje pokles tržeb o více než 60 procent, stejně jako u obsazenosti. 

„V týdnu, kdy sousední země zahrnuly Prahu do rizikové oblasti, nastaly hromadné odjezdy z našeho hotelu na Václavském náměstí, a to cizinců, zejména hostů z Německa,“ uvedl.

V Liberci, kde má skupina další hotel, byly zrušeny všechny hromadné akce typu konferencí až do konce roku. Výpadek tržeb skupiny je tam 50 procent. Hotely v Krkonoších a Krušných Horách jsou na tom podle Pytlouna dobře, ale výpadek tržeb jinde nevykryjí.   

„Během prvních 24 dnů září přišlo do českých hotelů o zhruba 14 procent méně nových rezervací než loni. Propad táhne Praha, a to o 56 procent,“ doplnil popis situace šéf firmy Previo Kotas.

Propad turistického ruchu zasáhl podle Telyčkové z Pomáháme hoteliérům nejen ubytovací služby, ale celý navázaný byznys – od dodavatelů potravin a kosmetiky přes konferenční techniky až po taxikáře a průvodce. 

Zhroutil se také desetiletí fungující model spolupráce mezi mezi hotely a cestovními kancelářemi založený na dlouhodobých kontraktech. Smlouvy se uzavíraly na rok dva dopředu, takže jen obtížně reagovaly na výkyvy poptávky, jaké nastaly letos. Aktuálně se objevují pokusy, jak tento model překonat vytvořením obdoby internetového tržiště využívaného mezi e-shopy. 

„Vyvinuli jsme platformu, který nabídne možnost aktuálního obchodu mezi dodavateli typu hotelů nebo autobusových operátorů s cestovními kancelářemi,“ popsal Peter Majerský, zakladatel start-upu GroupsMarketPlace.com, který má za sebou letité zkušenosti z prostředí velkých turistických korporací.

„Naše platforma je vzájemně propojí a umožní jim bez naší intervence dohodnout si detaily obchodu mezi sebou,“ tvrdí. V pilotním režimu funguje tržiště v rámci České republiky. Následovat bude uvedení na trhy střední a východní Evropy.