Akcie, měny & názory Jana Jandáka: Řeka příležitostí | E15.cz

Akcie, měny & názory Jana Jandáka: Řeka příležitostí

Jan Jandák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Tento týden se na rumunské burze začala obchodovat nová zajímavá emise, společnost Transport Trade Services (TTS), která provozuje lodní přepravu zboží po Dunaji od horního toku v Německu až k Černému moři, ale především v Rumunsku. Na lodní přepravě po Dunaji se podílí zhruba ze 30 procent, v přístavu Konstanca má podíl na odbaveném zboží asi 20 procent a je tak pravděpodobně největším subjektem v tomto oboru v Rumunsku.

V tomto IPO jde o sekundární prodej současnými akcionáři, kteří odprodali polovinu svých podílů. Prodalo se 15 milionů akcií za cenu 19,20 lei za kus. Nabídka tedy stanovila hodnotu firmy kolem 170 milionů dolarů, čímž se řadí mezi největší IPO v Rumunsku za poslední tři roky.

TTS přepravuje hlavně suroviny, zemědělské produkty a chemikálie. Součástí její infrastruktury jsou lodní terminály v Konstanci a podél Dunaje ve vnitrozemí Rumunska a dále 466 lodí a tahačů.

Společnost má tržby okolo 500 milionů lei ročně s EBITDA marží okolo 20 procent a čistým ziskem okolo 50 milionů lei. Růst hospodaření očekáváme pozvolný (tržby i EBITDA okolo šesti procent ročně v příštích letech), kde růst je limitovaný objemem výroby a celkové přepravy po Dunaji.

TTS vyplácí dividendu a čeká se růst výplatního poměru. Za rok 2020 vyplatili 0,54 lei na akcii (poměr 37 procent ze zisku), za letošní rok mají vyplácet 45 procent a poměr může dále růst až na 75 procent v příštím roce. Dividendový výnos je tedy nad pět procent, což je na rumunský trh průměrná hodnota. Firma má pouze malý dluh, což dává potenciál k výplatě dividend a/nebo akvizicím v budoucnu.

Firma v porovnání s konkurenty v sektoru lodní dopravy není drahá, nicméně zároveň organický růst firmy je omezený, protože poptávka záleží na výrobě v regionu a je z velké části mimo moc firmy. Její výhodou v následujících letech může být vodní přeprava, protože ta je z hlediska „sustainability“ společně s železniční preferovaná.

Investice do defenzivního, leč cyklického sektoru lodní dopravy může být na první pohled nudná, nicméně v kontextu postupného otvírání ekonomik v postcovidové době lze očekávat rychlý návrat k minulým objemům dopravy (například středeční oznámení srbské železázny HBIS Group o obnovení výroby po roční odstávce, kde HBIS tvoří cca sedm procent tržeb TTS).

Autor je analytik, J&T Banka

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video