Akcie, měny & názory Ondřeje Tollingera: Jak hledat investiční příležitosti?

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Zamýšleli jste se někdy nad tím, že kdyby byla možnost koupit si akcie McDonaldu nebo třeba Coca Coly před 30 lety, tak to uděláte? Minulost bohužel nezměníme, můžeme si ale vzít ponaučení pro dnešek.

Sám uvažuji o budoucnosti rád. Při těchto úvahách lze promýšlet investice do společností, které mohou naši budoucnost výrazně změnit, anebo na ty nudné, které tady prostě budou dál i za několik desítek let. Druhá z variant je mnohem jednodušší a zpravidla se opírá o zavedené značky. Bohužel potenciál výnosu je zde omezený a investory povětšinou zajímá první možnost. Je však vhodné nezapomínat do portfolia zařadit i společnosti s dlouhou historií.

Pokud vás nenapadá žádná společnost, která může pomoci měnit svět, tak se podívejte kolem sebe. Takové značky, jako je třeba Amazon, Pandora, Nvidia anebo třeba kalifornská Tesla, nám samy poskytují inspiraci. Pokud se podíváte na jejich očekávání tržeb, zisků a dalších ukazatelů, zjistíte, že mají takové společnosti velké plány a zajímavý potenciál. 

Bohužel zpravidla jsou tyto plány již částečně zahrnuty v cenách samotných titulů. Podíváme-li se však dále do budoucnosti, jejich růst může dále pokračovat. A vrátíme-li se k původní myšlence, musíme začít věřit, že v dohledné době se z námi vybrané společnosti stane globální firma, která sice už nebude generovat extrémní růst, ale časem nám může přinést zajímavé zhodnocení. Často je však potřeba obrnit se velkou dávkou trpělivosti.

Ale je tu ještě jedna zneklidňující myšlenka: Pokud bychom mohli koupit akcie McDonaldu před 30 lety, prodal by je někdo z nás v roce 2011, protože dosáhly dalších nových maximálních hodnot?