Dušan Kütner: Výlukové šílenství

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter Zdroj: Radim Holis via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Chcete jet z Ostravy do Prahy moderním pendolinem, protože spěcháte? Potřebujete z Prahy do Broumova vlakem, protože s sebou vlečete kolo? Chcete vyzvednout synátora na smíchovském nádraží, neboť se vrací z výletu z Berouna? Dojet z Chomutova do Prahy vlakem jako vždy? Tak na to vše můžete v posledních dnech a týdnech zapomenout.

Při jízdě pendolinem naberete hodinové zpoždění se zastávkami v polích jako za starých časů otřískaných rychlíků. Kolo vám kvůli výluce mezi Poděbrady a Hradcem Králové ještě několik týdnů nevezmou, takže Broumovu jen tak zamávejte.

Na smíchovském nádraží tradiční spoje z Berouna právě v tyto dny prostě nestaví, takže synátora na poslední chvíli najdete někde na hlavním nádraží. A pro cestu z Chomutova do Prahy dokonce i železniční nadšenci raději volí autobus. Správa železniční dopravní cesty a České dráhy naplánovaly takové množství výluk, že šance dostat se vlakem z místa A do místa B jako dříve se limitně blíží nule. Dráhy ani negarantují přípoje, časy příjezdů a odjezdů, natož to kolo (no a co, že začala cyklistická sezona).

Rozhodnutí prostavět peníze z evropských fondů na poslední chvíli trochu připomíná lékaře, kteří se rozhodli neduhy těžce nemocného pacienta operovat najednou bez ohledu na přežití. Tisíce naštvaných cestujících samozřejmě výlukové šílenství překonají. Část však přesedne do autobusů už napořád, část bez ohledu na ekologii do aut. A Radim Jančura otevírá jednu lahev za druhou, protože taková šance přijde jen jednou za čas.