Glosa Jana Vávry: Výpalné pro Facebook

Před americké senátory předstoupil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Kvůli využívání uživatelských dat firmou Cambridge Analytica se kál. Kál se před představiteli státu, který po 11. září 2001 v oblasti sběru a sledování dat občanů sám opravdu velmi výrazně pokročil.

Možná ještě zajímavější paradox celé události se ale nachází v rovině byznysové. Zakladatel sociální sítě prohlásil, že kdo nechce čelit cíleným reklamám, musel by Facebooku odvádět poplatek.

Přitom právě takzvaný „freemium model“, kdy lidé za službu platí marketingovým potenciálem svých vlastních dat, dotáhl Facebook hodně daleko. Dokonce tak daleko, že má spolu s Alphabetem v oblasti digitální reklamy duopol.

Pokud by skutečně zkusil „přesměrovat“ těžiště svých příjmů od inzerentů na uživatele, obchodní význam celého skandálu by výrazně přesáhl divoký pohyb akcií Facebooku. Miliardy lidí by možná poprvé naplno pocítily, že nic jako obsah zdarma neexistuje a že má smysl za něj platit.